پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

روش پرورش ماهیان گرمابی(کپور)

 

 روش متراکم پرورش ماهی

 در این روش ماهی دراستخرهای بتونی و یا با بستر فایبرگلاس، پلی اتیلن و سایرمواد مصنوعی پرورش داده می شود همچنبن غذادهی به ماهی فقط بطور دستی صورت می گیرد و با توجه به میزان کم آب در منابع آبهای خرد چاهها، چشمه ها پرورش در این فعالیت کاملا مکانیزه بوده و آب درگردش بوده و ازلحاظ فاکتورهای فیزیک و شیمیایی مورد تصفیه قرار می گیرد و مجددا پس از بازیافت مورد استفاده ماهی قرار می گیرد. تولید ماهی در این سیستم با توجه به گونه های مختلف مانند تیلاپیا بیش از صد کیلوگرم در متر مکعب می باشد.

سیستم های مختلف قابل بهره برداری برای روش متراکم و فوق متراکم

  • الف – سیستم مدار بسته :

روش پرورش ماهیان گرمابی(کپور)با قابلیت بازیافت آب از طریق فیلتراسیون فیزیک, شیمیایی و بیولوژیکی که با توجه به دمای مورد نیاز آبزیان گرم آبی دارای ویژگی های خاص با بهره وری بسیار مطلوبی خواهد بود. در سیستم های مداربسته گونه های قابل پرورش عمدتا از آبزیان گرم آبی تراکم پذیر می باشند که علاوه بر خصوصیات ماهیان پرورشی و تغذیه با غذای دستی نسبت به عوامل محدود کننده محیطی مقاوم می باشند.از ماهیان گرمابی تراکم پذیردر پرورش متراکم ، ماهی کپور ، آمور، تیلاپیا وانواع ماهیان خاویاری و قابل ذکر می باشد.
با توجه به نیازهای دمای اپتیمم ماهیان گرم آبی که معمولا بین دماهای 28 – 25 درجه قابل پرورش می باشند سیستم های مداربسته چه به لحاظ کار آیی بالای بیوفیلترها و همچنین بسته بودن محیط به لحاظ تنظیم دمای آب قابل توجه می باشد.

 

  • ب- محیط های محصور پن و قفس های شناور :

روش پرورش ماهیان گرمابی(کپور)مخازن آبی و آببندانها که دارای دمای مناسب برای پرورش ماهیان گرم آبی می باشند از جمله منابعی می باشند که برای محیط های پرورش محصور از جمله پن ) بخشی از محیط آبی مخزن به وسیله تورهایی محصور می گردد( و قفس های شناور قابل توصیه می باشد.

 

  • مخازن ذخیره آب (آببندان و مخزن سد خاکی)

خصوصیات این روش در منابع آبی

– بهبود کیفی آب منبع به منظور بهره گیری در کشاورزی و تولیدات گیاهی، کاهش سختی آب ، تعدیل اسیدیته ، افزایش منابع بیوژن مورد نیاز گیاه و بالاخره افزایش تولیدات گیاهی با استفاده از آب خروجی مخزن واجد آبزیان پرورشی می باشد.

– کاهش هزینه تولیدماهی به حدی که در مواقعی فقط خرید بچه ماهی و رهاسازی وصید در منبع تنها هزینه جاری را شامل خواهد شد. قابل ذکر است که در مواردی که منبع قابلیت رشد زی شناورها را ندارد

– کود دهی به مخازن با توجه به رعایت کلیه ملاحظات قابل اجرا است.

-افزایش در آمد حاصل از تولید ماهی از استخر خاکی ذخیره آب کشاورزی و مخازن آبی مورد نظر

– تولید محصول ارگانیک در این مخازن که عاری از مواد شیمیایی و غیر ارگانیک می باشد.

– عدم نیاز به کارگر و نیروی انسانی بطوری که کشاورز و یا دامدار پس از رهاسازی ماهی به غیر از برخی از بازدیدهای روزانه به کار اصلی خود مبادرت می نمایند.

– کاهش ریسک خطر تلفات ناشی از غذادهی و تراکم ماهی و تولید ماهی سالم و کاهش درصد تلفات و افزایش بازماندگی آبزیان پرورشی .

 

  • روش نیمه متراکم پرورش ماهی

در این روش آبزیان پرورشی ازغذای دستی استفاده می کنند که نسبت به روش گسترده دارای بهره وری بیشتری می باشد.تراکم تعداد ماهی در واحد حجم در این روش نسبت به روش گسترده بیشتر بوده و همچنین در برخی موارد علاوه بر غذای دائمی از غذای طبیعی استخر و مخزن آب استفاده می شود با توجه به اینکه در این روش از غذای دستی استفاده می گردد لذا نوع استخر پرورشی در این روش از استخرهای خاکی، بتونی و استخرهای با پوشش های مصنوعی مختلف می باشد. نوع گونه و سیستم های قابل پرورش ماهیان گرم آبی در این روش بسیار متفاوت می باشد. همچنین پرورش تک گونه ای و چند گونه ای در این روش قابل اجرا است. در این روش به دو طریق استفاده از مخازن آبی و یا استخرهای خاکی با تعویض آب کم و استخرهای بتونی با گردش آبی مستمر انجام می گیرد. در استخرهای خاکی به پرورش نیمه متراکم ماهیان گرم آبی تمهیدات خاص از جمله غنی سازی آب، رهاسازی چند گونه ای یا کشت توام کپور ماهیان این نوع پرورش بایستی لحاظ گردد ولی اگر تعویض آب به هر ترتیب افزایش یابد بایستی انتخاب گونه،ترکیب و درصد کشت به نسبت تغییر نماید.

 

این مطلب را از دست ندهید: ساخت استخر پرورش ماهی کپور

 

  • روش گسترده

در این روش آبزیان پرورشی از غذاهای طبیعی استفاده می کنند و بهره وری بسیار کم است. لذا دراین روش با استفاده از تولیدات طبیعی استخر یا مخازن آبی تولید آبزیان انجام می گیرد. در پرورش آبزیان گرم آبی معمولا با بهره گیری از گونه های فیلتر کننده ترکیب اصلی در کشت توام و سایر آبزیان قابل پرورش که از غذای دستی استفاده می کنند به عنوان ترکیب فرعی با درصد کشت بسیار پایین استفاده می شود.

منبع آبی یا استخر خاکی که به حالت طبیعی دارای تولیدات اولیه ) پلانکتونی ( می باشد و وضعیت بنتوز در این منبع مناسب است و همچنین واجد جلبک های آلی و گیاهان آبزی مناسب می باشد از ترکیب بیش از 70 تا 80 درصد ماهیان فیلتر کننده فیتوفاگ و بیگ هد به عنوان ترکیت گونه اصلی و 5 تا 10 درصد از گونه ماهیان کفزی مانند کپور معمولی استفاده می گردد. قابل ذکر است اعداد ارائه شده در درصدترکیب با توجه به کیفیت و میزان آب ، میزان تهویه آب دمای آب در فصول مختلف و وضعیت لایه بندی دمایی درفصل تابستان قابل اجرا می باشد.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *