پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

اثرگذاری متقابل پروبایوتیک و آنزیم در تغذیه مرغ

 

اثرگذاری متقابل پروبایوتیک و آنزیم در تغذیه مرغ از اتلاف انرژی میکاهد و رشد و تندرستی را میافزاید. صنعت مرغداری جهانی در حال دگرگون شدن است. اکنون، این صنعت نیازمند استراتژی تغذیه ای پیشرفته ای است که برای شرایط مدرن تازه طراحی شده باشد. یک پژوهش تازه به سودمندیهای چشمگیری اشاره میکند که میتوان از یک رویکرد جامع نه تنها برای مصرف بهینه تر انرژی، بلکه برای بهبود هضم خوراک، تندرستی دستگاه گوارش، و عملکرد عمومی گله نیز راهکار به دست آورد.

اثرگذاری متقابل پروبایوتیک و آنزیم در تغذیه مرغ

پدید آمدن مقاومت در برابر مواد ضدمیکروبی، و نیز افزایش فشار جهانی برای کاستن، و یا ممنوع ساختن مصرف آنتیبیوتیک ها، نیروی پیش راننده این دگرگونی های پایه ای در تولید محصولات دام و طیور است. این نیروها خواستار یک استراتژی جانشین است که عملکرد کنونی گله ها را حفظ کند. بدون استفاده از افزودن آنتیبیوتیک ها به خوراک به شیوه پیشین به عنوان نخستین خط دفاعی علیه بیماری زاها، جانوران آسیب پذیرتر خواهند بود، و اتلاف انرژی ذخیره بدن آنها در مبارزه با بیماریزاها، افزایش خواهد یافت.

  • این یک واقعیت است که هنگام بروز پاسخ ایمنی، انرژی که باید به مصرف رشد برسد برای فعالیت سیستم ایمنی مصرف خواهد شد و از رشد جانور کاسته میشود.

پاسخ ایمنی هنگامی بروز می کند که جانور با استرس های گوناگون روبرو میشود، و یا برای مبارزه با بیماری زاها، به فعالیت میپردازد. مصرف انرژی برای فعالیت سیستم ایمنی پیرامون 25 % از کل انرژی مصرفی جانور است. به شکل 1 نگاه کنید.

 

شکل 1) پاسخ ایمنی سبب کاهش 25 % از عملکرد مرغ می شود .

مجموعه این عوامل بیرونی، فعالیت برای دستیابی به دانشی که تغذیه مرغ ها را بهبود ببخشد، سرعت بخشیده است، و سبب دستیابی به رویکرد نوینی شده است که آن را نوتروبیوتیک (nutrobiotic ) نامیده اند. هدف از این رویکرد تازه این است که از اثر متقابلی که میان سه عامل اصلی : تغذیه، دستگاه گوارش، و فعالیت سیستم ایمنی، با جمعیت میکروبی دستگاه گوارش (میکروبیوم) برقرار است درک عمیق تری به دست آوریم. این رویکرد تازه در حقیقت رها کردن شیوه تفکر پیشین است، و به جای این که نگاه ما به هر یک از سه عامل اصلی به گونه ای جداگانه باشد، کارشناسان تغذیه یک نگرش تازه را پیشنهاد می کنند.

 

هدف از این شیوه تفکر تازه، دستیابی به بالاترین سطح توازن برای بیشترین سلامتی و عملکرد مرغها است، تا این سه عامل با یکدیگر سودمند (nutrobiotic) هماهنگی داشته باشند تا یک نوتروبیوتیک به دست آید. اما در عمل، این چه معنایی دارد؟

  • آیا میتوان یک افزودنی به خوراک تهیه کرد که بهترین شرایط را در دستگاه گوارش برقرار سازد و به سودمندی بالاتری بیانجامد؟اثرگذاری متقابل پروبایوتیک و آنزیم در تغذیه مرغ

پژوهش های ما روی تأثیرگذاری متقابل و فزاینده سودمندی های یک افزودنی، شواهد متقاعد کننده ای به دست داده است که یک میتواند کلیدی باشد که (nutrobiotic) فرآورده نوتروبیوتیک قفل دستیابی به توان کامل تغذیه مرغ ها بگشاید. چنین فرآوردهای، هم دارای آنزیمی است که به بهبود هضم خوراک کمک میکند و سبب یکدست بودن گله میشود، و هم دارای پروبایوتیکی است که برای حفظ مرغ در برابر چالش های ضدتندرستی فرموله شده است، و فعالیت سیستم ایمنی را تقویت میکند.

نگاه من از دید یک کارشناس تغذیه به این گونه فرآورده ها ( Nutrobiosis ها) این است که این فرآورده های مثبت، که می توان تأثیرگذاری آنها را اندازه گیری کرد پشتیبان ایجاد شرایط دلخواه در نقاط عملکردی دستگاه گوارش هستند.

 

 

اثرگذاری متقابل پروبایوتیک و آنزیم در تغذیه مرغ

  • تغذیه

نتایج آزمایشهای انجام شده نشان میدهند که چنین فرآورده هایی هضم خوراک را بهبود میبخشند، و خوردن مواد مغذی کلیدی، مانند نشاسته، چربی و پروتئین را افزایش میهند و استفاده از پروبایوتیک و آنزیم همراه با هم، از مصرف جداگانه آنها تأثیر کارآمدانه تری در تولید انرژی در دستگاه گوارش بر جای می گذارد. تأثیر متقابل این فرآورده ها روی یکدیگر، تجزیه و هضم فیبر خوراک را نیز افزایش میدهد.

 

 

  • میکروبیوم

 نشان داده شده است که مصرف اینگونه فرآوردهها، شمار جمعیت میکروبهای دستگاه گوارش را افزایش میدهد، و در همان حال با افزایش شمار لاکتوباسیلها (باکتریهای سودمند)، شمار باکتریهای زیان آور را کاهش میدهند. کاهش باکتریهای فرصت طلب بیماریزا، مانند کولیفرمها که میتوانند سلامت دستگاه گوارش را به خطر بیاندازند نیز برای جانور سودمند خواهد بود.

بهبود جمعیت میکروبی دستگاه گوارش روی روند تخمیر خوراک تأثیر مثبت میگذارد و تولید بوتیراتها را افزایش می دهد. مصرف پروبایوتیکها تنوع باکتریهای دستگاه گوارش را بالا میبرد و توازن آن را به سود جانور برقرار میکند. این تغییرات به کاهش درگیری جانور با بیماریهای پنهان میانجامد و نیاز به مصرف انرژی برای مقابله سیستم ایمنی با بیماریهای پنهان را کاهش میدهد، که نتیجه آن بهبود عملکرد نهایی مرغ است.

 

این مطلب را از دست ندهید: لرزش نور در سالن مرغداری

 

  • فعالیت ایمنی دستگاه گوارش

تأثیر این فرآورده ها روی ساختار دستگاه گوارش آشکار است، و دیده شده است که میتوانند تمامیت دستگاه گوارش را حفظ کنند و مانع فیزیکی روده را تقویت و جذب مواد مغذی را بهبود بخشند. این گونه فرآورده ها، به سیستم ایمنی جانور در چالش با بیماری زاها کمک میکنند و از شدت آن میکاهند، با کاهش استرس های فیزیولوژیکی از خطر التهاب هایی که در اثر واکنش بدن به این استرس ها پیش میآید کم میکند.

برای نمونه، هنگامی که مرغ ها در اثر درگیری با بیماریزاهای فرصت طلب، مانند کلستریدیوم پرفرانژه (عامل تورم عفونی روده) که مواد سمی از خود رها میکنند، در خطر بیماری نکروز رودهای قرار میگیرند و بدن برای مقابله، پاسخ شدید ایمنی نشان میدهد که التهاب آن میتواند به بافتهای دستگاه گوارش آسیب بزند، پروبایوتیکها میتوانند با کنترل پاسخ ایمنی از گسترش دامنه آسیبی که به بافتها زده میشود پیشگیری کنند. تأثیرگذاری این فرآورده ها از راه افزایش فعالیت ترکیبات ضد التهابی  IL-10 اینترلوکین  است که میتواند ترکیبات

IL-11 و IL-6 اینترلوکین (11و6 ) را که تشدید کننده التهاب هستند کنترل کند و از این راه از اتلاف انرژی بکاهد.

 

  • بهبود عملکرد گله

به هر حال آنچه برای مرغدار مهم است این است که چگونه این رابطه متقابل میان آنزیم و پروبایوتیک در یک فرآورده، روی دستگاه گوارش اثر سودمندانه برای تقویت رشد و عملکرد گله میگذارد.

 

*منبع شرکت نیکوتک

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *