پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
سیلو نگداری گندم

انواع سیلو گندم

یکی از اقدامات بسیار مهمی که از گذشته تاکنون رواج دارد، ذخیره سازی و نگهداری گندم مصرفی و مورد نیاز مردم برای فصول نامناسب و یا رخدادهایی از قبیل قحطی است. شیوه ذخیره و نگهداری غلات مختلف از جمله گندم، اهمیت ویژه‌ای دارد. این کار باید به روشی کاملا استاندارد و اصولی انجام شود تا کیفیت محصول مورد نظر حفظ گردد. برای دستیابی به این هدف از سیلوها استفاده می‌کنند. از جمله انواع سیلو گندم می‌توان به سیلوهای با بدنه فلزی و سیلوهای بتنی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در این زمینه پرداخته و انواع مختلف سیلوهای گندم و غلات را معرفی کنیم. اما پیش از ورود به بحث لازم است مزایای ساخت این سازه‌ها را بدانید.

مزایای طراحی و ساخت سیلو گندم

احداث سیلوهای مناسب و استاندارد برای ذخیره سازی و نگهداری گندم باعث می‌شود تا ترکیبات این دانه‌ها بهبود پیدا کرده و از میزان ضایعات گندم کاسته شود. وجود این سازه‌ها کمک می‌کند تا گندم‌ها دچار آفت زدگی نشده و موجودات و حشرات موجود در فضاهای باز نتوانند به آن‌ها راه پیدا کنند و این محصول را آلوده و غیر بهداشتی سازند.
ساخت سیلوهای گندم در انواع مختلف نقش قابل توجهی در کاهش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل این محصولات داشته و از این لحاظ به سود مدیران و صاحبان کارخانه‌ها است. به طور کلی کشورهای مختلف باید میزان تولید گندم خود را در نظر گرفته و میزان مصرف این محصول را نیز ارزیابی نمایند و سپس به ساخت انواع مختلف سیلو گندم مطابق با نوع مصرف و میزان تولید خود دست بزنند.
وجود چنین سازه‌هایی به این دلیل ضرورت دارد که گندم و دیگر غلات، در مدت زمان‌های بسیار کوتاه برداشت شده اما مصرف آن‌ها طی بلند مدت صورت می‌پذیرد. پس باید به ذخیره و نگهداری از این محصولات آن هم به صورتی کاملا اصولی و استاندارد اقدام نمود .

عکس از سیلو گندم

انواع سیلوگندم

مطابق با یک دسته بندی کلی می‌توان سیلو گندم را بر اساس نوع طراحی و یا فونداسیون آن به سیلوهای یکپارچه، نواری، سیلوهای با ضخامت افزایش یافته و .. دسته بندی کرد.
این سازه‌ها بر اساس شکل و طرح کلی و یا مصالح به کار رفته در ساختار نیز طبقه بندی شده و شامل سیلوهای افقی مسقف و یا غیر مسقف فلزی، سیلوهای با پوسته استوانه‌ای فلزی، سیلوهای بتنی با پوسته‌های کروی شکل، سیلوهای ایستاده و یا قائم استوانه‌ای شکل و یا چهار گوش و.. هستند.
پرکاربردترین انواع سیلو گندم و متداول‌ترین این سازه‌ها برای ذخیره سازی گندم، سیلوهای فلزی و بتنی هستند. در ادامه به شرح مختصری در مورد این سازه‌ها خواهیم پرداخت.

سیلو بتنی

یکی از مطمئن‌ترین روش‌های ذخیره سازی گندم، سیلوهای ساخته شده از جنس بتن هستند. این سازه‌ها با ظرفیت‌ها و گنجایش‌های بسیار وسیع و متنوعی ساخته می‌شوند تا پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان و جمعیت روبه افزایش کشورها باشند.
در حالت معمول از این نوع سیلوها در مناطقی استفاده می‌کنند که تمایل به ذخیره سازی و نگهداری گندم در مدت زمان‌های طولانی داشته باشند. استفاده از این سیلوها در تمامی نقاط مفید و موثر است به ویژه در مناطق گرم و مرطوب که از تعریق بسیار بالایی برخوردارند.
در واقع وجود چنین آب و هوایی باعث می‌شود تا این غلات به دلیل تعریق بسیار بالا کیفیت خود را از دست بدهند. در حالی که احداث سیلوهای بتنی از چنین پیشامدی جلوگیری به عمل خواهد آورد. در این نوع سازه‌ها حجم بسیار زیادی از رطوبت هوا به بدنه بتنی جذب شده و به این ترتیب رطوبت از فضای داخلی سیلو خارج خواهد شد.
این سازه‌ها را با استفاده از چند کندو طراحی می‌کنند. هر کدام از این کندوها روزنه و یا دریچه‌ای در سقف داشته و کف آن‌ها هم به شکل مسطح و یا قیفی شکل طراحی می‌شود. این کندوها ظرفیت‌ها و گنجایش‌های متنوعی دارند.

پرکاربردترین انواع سیلو گندم

مزایا و معایب سیلو بتنی

سیلوهای بتنی با تمامی اقلیم‌ها و آب و هواهای مختلف دارای سازگاری بوده و می‌توانید آن‌ها را در مناطق گرمسیری و سردسیری، مرطوب، باران خیز، بادخیز و … احداث کنید. این سازه‌ها در برابر سیل و زلزله مقاوم بوده و در برابر شرایط طوفانی نیز مقاومت دارند.
سیلو بتنی در برابر خوردگی نیز مقاومت داشته و تماس با رطوبت و گازها برای این سازه آسیبی به وجود نخواهد آورد. این سیلوها را می‌توان در طول سال‌های متمادی مورد استفاده قرار داده و ظرفیت و حجم بسیار بالای گندم را در آن‌ها ذخیره کرد.
با این حال این سازه‌ها دارای چند عیب عمده نیز هستند. برای نمونه هزینه‌های مربوط به ساخت و احداث آن‌ها بالا بوده و هزینه زیادی را هم بابت تعمیر و یا نگهداری آن‌ها باید پرداخت کنید. احداث این سازه‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها زمان‌بر بوده و احتمال بروز خطراتی از قبیل نشت گاز در شرایط ضدعفونی این سیلوها وجود دارد .

سیلو فلزی

این نوع از سیلو گندم همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده با استفاده از جنس فلز به وجود می‌آید. در حالت معمول این نوع سیلوها را با استفاده از فولاد و ورق‌های فلزی گالوانیزه و یا آلیاژهای بسیار مقاوم آلومینیوم و یا استیل می‌سازند.
سیلوهای فلزی نیز مانند سیلوهای بتنی، دارای کندو بوده که با ارتفاعی کمتر از ۲۰ متر طراحی‌ شده‌اند. قطر این سازه‌ها نیز چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ متر است .

مزایا و معایب سیلو فلزی

سیلو گندم‌هایی که با استفاده از جنس فلز ساخته می‌شوند دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. از جمله مزایای این سازه‌ها می‌توان به هزینه نسبتاً پایین ساخت آن‌ها و صرف مدت زمان بسیار کمتر، نسبت به سیلوهای بتنی، برای طراحی و ساخت اشاره کرد.
این سازه‌ها از وزنی بسیار سبک برخوردار بوده و از سوی دیگر امکان مونتاژ آن‌ها وجود دارد‌ سیلو گندم ساخته شده از جنس فلز را می‌توان جابجا کرد و به نقطه‌ای دیگر انتقال داد. این سیلوها از امکان کنترل درجه حرارت و دما برخوردار بوده و می‌توان برای آن‌ها سیستم‌های تهویه نصب نمود.
دیواره‌های این سیلوها را می‌توانید به راحتی تمیز و بهداشتی کنید. این سیلوها طول عمر و دوام نسبتاً بالایی هم دارند. اما با این حال سیلو فلزی، دارای تبادل حرارتی بالایی با محیط بوده که این عامل را می‌توان مهمترین عیب این سازه‌ها به شمار آورد.
این نوع سیلوها در برابر آتش سوزی استقامت چندان بالایی نداشته و مقاومت کمی هم در برابر خوردگی و ساییدگی دارند. در شرایط اجرای عملیات ضدعفونی سیلو گندم فلزی، احتمال بروز خطراتی از قبیل نشت گاز وجود دارد. 

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه سیلو ذخیره غلات کلیک کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط