پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
خوراک ماهی پرورشی

خوراک ماهی پرورشی چیست؟

مسئله تغذیه در بحث پرورش ماهی‌، گستردگی بالایی دارد و به عوامل مختلفی بستگی پیدا می‌کند. این عوامل می‌تواند شامل درجه حرارت آب باشد. در واقع عادت تغذیه در هر یک از انواع ماهی‌های گرمابی و سردابی متفاوت است و غذای ماهی پرورشی بسته به نوع ماهی، انتخاب می‌شود. باید زادگاه خود ماهی را هم در انتخاب غذا و میزان مواد معدنی آن، در نظر بگیرید تا به این وسیله بتوانید نیازهای تغذیه‌ای را در خوراک ماهی پرورشی خود جای دهید.

 

خوراک ماهی پرورشی در ماهیان سردابی

منظور از ماهی‌های سردابی و گرمابی، با توجه به درجه آبی است که ماهی‌ها در آن پرورش پیدا می‌کنند. ماهی‌های سردابی به دسته‌ای از ماهی‌ها اتلاق می‌شود که در آب‌هایی با دمای بین 12 الی 18 درجه سانتیگراد رشد و پرورش پیدا می‌کنند. این ماهی‌ها در دماهای مختلف رشد و تغذیه مختلفی دارند. از انواع ماهی‌های سردابی، می‌توان به قزل آلای رنگین کمانی اشاره کرد.

ماهی‌های سردابی در حالت عادی خود و زمانی که در طبیعت پرورش پیدا می‌کنند، از انواع حشرات و نرم تنان تغذیه می‌نمایند. بنابراین اهمیت توجه به تغذیه در این ماهی‌ها هم به مراتب بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود.

برای همین باید از جیره غذایی با منابع مختلف مورد نیاز آن‌ها استفاده شود. این منابع می‌تواند شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی‌ها، قندها و موارد این چنینی باشد. برای همین بسیاری از افرادی که به پرورش ماهی می‌پردازند، از غذای کنسانتره ماهی‌ استفاده می‌کنند تا بتوانند تمامی این موارد را برای آن‌ها جبران کنند.

مسئله‌ای که در رابطه با تغذیه ماهی‌های پرورشی وجود دارد، هزینه‌ای است که در این باره صرف می‌شود. چرا که حدودا 70 درصد از بخش هزینه‌های پرورش ماهی، به این قسمت اختصاص می‌یابد. به همین خاطر تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بحث قابل توجه دیگر نیز در مورد نحوه غذا دهی به ماهی‌هاست. جهت انجام این فرآیند برای ماهی‌های قزل آلا، غذادهی می‌تواند به صورت دستی و با پخش کردن محتویات محاسبه شده در استخر، انجام شود. این محاسبه، با در نظر گرفتن، سایز ماهی‌ها، دمای آب، جدول غذادهی، تعداد و وزن ماهی‌ها انجام می‌شود. به طوری که سه مولفه اول را درصد غذادهی و دو مولفه آخر را بیوماس ماهی می‌گویند و این دو را در هم ضرب می‌کنند تا میزان کل غذا حاصل شود.

به این مورد هم توجه داشته باشید که میزان پروتئین در غذای ماهی، به وزن‌ آن‌ها و مرحله رشدشان بستگی دارد.

این مطلب را از دست ندهید : مکمل غذایی ماهی قزل آلا

غذای ماهی پرورشی در ماهی‌های گرمابی

گونه دیگر ماهی‌ها، شامل ماهی‌هایی است که در آب‌هایی با دمای متوسط 18 الی 32 درجه سانتیگراد رشد پیدا می‌کنند. میزان رشد و میزان تغذیه ماهی‌ها، در بازه‌های دمایی مختلف، متفاوت است. به طوری که عموما در دمای 25 الی 27 درجه سانتیگراد، بهترین رشد و بیشترین تغذیه را دارند.

 

خوراک ماهی پرورشی

در مورد تغذیه ماهی‌ها، افراد باید یک سری از فاکتورها را در نظر بگیرند و به واسطه این فاکتورها بتوانند بهترین خوراک ماهی پرورشی را تامین کنند. نوع غذا، مقدار غذا، زمان غذادهی و مواردی از این قبیل، از جمله مولفه‌هایی هستند که باید همواره مورد توجه قرار بگیرند. البته این مسئله‌ را هم باید در نظر داشته باشید که در مورد ماهی‌های گرمابی‌ هم مانند ماهی‌های سردابی، تغذیه باید به دمای آب، مرحله رشد، شرایطی زیستی ماهی، وزن و… ارتباط داشته باشد.

ماهی‌های گرمابی در استخرهای خاکی پرورش می‌یابند و از این جهت می‌توانند از گیاهان و جانوران شناور، کفزیان و گیاهان علوفه‌ای هم تغذیه داشته باشند.

تفاوت تغذیه ماهی‌های پرورشی در مراحل مختلف رشد

با توجه به مواردی که تا کنون گفته شد، یکی از دغدغه‌هایی که پرورش دهندگان ماهی را به خود درگیر می‌کند، مسئله تفاوت تغذیه و خوراک ماهی پرورشی در مرحله‌های مختلف رشد است. از آنجایی که ماهی‌ها در مرحله‌های مختلفی از رشد به مواد معدنی و ویتامین‌هایی از انواع متفاوت و میزان مختلف نیاز پیدا می‌کنند. انتخاب غذای ماهی پرورشی با حساسیت روبه‌رو می‌شود. این حساسیت از جهت توجه به پروتئین در خوراک است و هر چه میزان پروتئین خوراک افزایش یابد، به همان میزان هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

خوراک ماهی پرورشی

ترکیبات خوراک ماهی پرورشی

گلوتن، روغن یا پودر چربی، پودر ماهی، سبوس، کنجاله سویا، مکمل‌های ویتامینی، ذرت، گندم، جو، ارزن، پودر ضایعات کشتارگاهی، ضایعات برخی کارخانه‌های غذایی، بقایا و پسماندهای کشاورزی و مواد معدنی، از جمله مواردی هستند که به طور ثابت در ترکیبات انواع غذای ماهی پرورشی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما نکته درصد و میزان برخی از این موارد، با توجه به نوع ماهی است. برای نمونه پروتئین مولفه اصلی است که درصد آن با توجه به وزن ماهی متغیر است.

تمامی ترکیبات با استفاده از دستگاه آسیاب به خوبی پودر و در نتیجه ترکیب می‌شوند. این خوراک در انواع پودری، حبه‌ای و حبه خورد شده، نام‌های متفاوتی دارند که باید بسته به نیازهای تغذیه‌ای ماهی‌ها خریداری شوند.

کیفیت خوراک ماهی پرورشی

انتخاب خوراک با کیفیت در روند رشد و تغذیه ماهی‌ها به شدت مهم است. چرا که کیفیت غذای ماهی پرورشی، ضامن کیفیت ماهی‌ای است که افراد آن را میل می‌کنند و آن را سرشار از پروتئین می‌پندارند. بنابراین ترکیبات گوشت ماهی، وابسته به خوراکی است که پرورش دهندگان برای آن‌ها انتخاب می‌کنند.

تمامی ترکیبات با استفاده از دستگاه آسیاب به خوبی پودر و در نتیجه ترکیب می‌شوند. این خوراک در انواع پودری، حبه‌ای و حبه خورد شده، نام‌های متفاوتی دارند که باید بسته به نیازهای تغذیه‌ای ماهی‌ها خریداری شوند.

استفاده از جیوه آماده برای پرورش ماهی

خوراک ماهی پرورشی به سبب توجه به نوع ماهی، بهترین ترکیبات را در اندازه‌ها و درصد‌های متناسب مرحله رشد ماهی دارند. این اتفاق سبب می‌شود تا ماهی‌ها نیازهای تغذیه‌ای خود را بهتر برطرف کنند و بتوانند رشد خوبی را پشت سر بگذرانند.

البته پرورش دهندگان ماهی هم باید به این مورد توجه داشته باشند که ماهی‌ها بعد از خوردن خوراک چه واکنشی نشان می‌دهند. همچنین افراد باید به دمای دقیق آب هم در انتخاب خوراک دقت کنند.

در حالت کلی توجه به تغذیه ماهی‌ها، عاملی موثر در فرایند رشد سریع آن‌هاست و به این وسیله می‌توانید انتظار پیشرفت در مراحل پرورشی را از آن‌ها داشته باشید.

تمامی ترکیبات با استفاده از دستگاه آسیاب به خوبی پودر و در نتیجه ترکیب می‌شوند. این خوراک در انواع پودری، حبه‌ای و حبه خورد شده، نام‌های متفاوتی دارند که باید بسته به نیازهای تغذیه‌ای ماهی‌ها خریداری شوند.

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه مکمل غذایی ماهی کلیک کنید.

محصولات مرتبط

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *