پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

ذخیره سازی غلات در سیلو چه مزایایی دارد؟

برای ذخیره سازی غلات از روش­های مختلفی استفاده می­شود. در این مطلب قصد داریم در رابطه با سیلوها و مزایای نگهداری در آن­ها صحبت کنیم. سیلو سازه­ ای است که برای نگهداری مواد فله ­ای همچون کربن سیاه، زغال سنگ، خرده چوب، سیمان، خاک اره، محصولات غذایی، غلات و … از آن استفاده می­ شود.

افرادی که به دنبال توسعه در روند تولیدات خود هستند، در گام اول لازم است برای نگهداری و ذخیره سازی غلات در طولانی مدت، به فکر استفاده از سیلو ها باشد. سیلو ها به گونه­ای طراحی شده ­اند که مواد را از رطوبت، حشرات، جوندگان، آتش سوزی و بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل و غیره، حفظ می­کنند.

ذخیره سازی غلات در سیلو ها

سیلو ها مکانی هستند که جهت ذخیره و نگهداری غلات از آن­ها استفاده می­شود. از گذشته تاکنون سیلو ها در اندازه ­های مختلفی ساخته شده­ اند. همچنین در ساخت آن­ها از مصالح گوناگونی استفاده می­شود. البته موضوع اصلی مورد بحث ما در این جا در رابطه با مزایای ذخیره سازی غلات در سیلوها است.

اما بد نیست بدانید که تاریخچه ساخت و استفاده از سیلو ها به انقلاب صنعتی اروپا برمی­گردد. اولین سیلو در جهان، در سال 1211 میلادی، با استفاده از آجر و … در کشور فرانسه ساخته شد. تا پیش از آن که سیلو ها و مزایای استفاده از آن­ ها جهانی شود، برای ذخیره مواد غذایی، تنها از انبارهای ساده استفاده می­شد.

یک نکته مهم :

لازم به ذکر است که مزایای سیلو ها جهت حفظ غلات به اولین قدم اجرایی باز می­ گردد. در واقع لازم است پیش از هر چیزی فاکتورهای مهم دیگری را مد نظر قرار دهیم. این فاکتورها عبارت­ اند از: شرایط آب و هوایی، شرایط جغرافیایی محل، زمان موجود برای ساخت و هزینه سرمایه گذاری اشاره کرد.

مزایای نگهداری غلات در سیلو (بخش اول)

دلیل آن که می­ گویند برای نگهداری غلات از سیلو استفاده شود، چیست؟ دلایل بسیاری زیادی دارد که در این بخش و بخش بعدی، درباره آن­ها صحبت خواهد شد.

زمین مورد نیاز کمتر

  • سیلو ها با ارتفاع قابل توجهی ساخته می­شوند. در نتیجه با وجود سیلو های ایستاده به دلیل داشتن ارتفاع، نیاز به زمین کمتری برای ساخت است. به اصطلاح گفته می­شود که تنها یک سوم فضای افقی انبارها را تشکیل می­ دهد.

مکانیزاسیون سیلو ها

  • در ساخت سیلو ها، موارد بسیار زیادی در نظر گرفته می­ شود. در کل مکانیزاسیون آن­ها به نحوی است که رو تخلیه نمودن سیلو ها را علمی ­تر، ساده ­تر و ارزان­تر کرده است.

نگهداری انواع غلات

  • سیلو ها می­ توانند از چندین کندو تشکیل شده باشند. معمولاً کندو ها مخزن­ های چندضلعی یا استوانه­ ای هستند که برای حفظ غلات از آن­ها استفاده می­ شود. با وجود کندو های جداگانه، امکان نگهداری از انواع غلات در یک سیلو و در کندو های جداگانه فراهم شده است.

اختلاط انواع مختلف غلات

  • یکی از امور مهم و حیاتی برای حفظ کیفیت محصول جهت آردسازی، اختلاط انواع مختلف غلات است. با وجود سیلو ها، امکان انجام این کار به راحتی میسر است.

رعایت بهداشت و نظافت

  • از نظر بهداشت و نظافت نیز، استفاده از سیلو ها بسیار کارآمد است. از ورود جانوران و موجودات موذی به داخل سیلو ها جلوگیری می­ شود. از انتشار گرد و خاک در محیط نیز تا حد زیادی جلوگیری می­ کند. لازم به ذکر است که به مراتب استفاده از سیلوهای ایستاده، مزایای بیشتری را دنبال دارد.

محافظت در برابر عنصر طبیعی

  • از مواد ذخیره سازی در سیلو ها در برابر عناصر طبیعی همچون سیل و … محافظت می­ شود.
ذخیره-سازی-غلات

مزایای ذخیره سازی غلات در سیلو (بخش دوم)

کنترل دما

  • با استفاده از سیلو های ایستاده، کنترل دمای غله نیز راحت­ تر است. دلیل آن هم این است که می­توان در ارتفاعات مختلف، استفاده از سنسورها نسبت به دیگر محلهای نگهداری، به مراتب راحت­ تر است.

کنترل میزان موجودی

  • با آمدن نسل جدید سطح سنج­ها، کنترل میزان موجودی در تک تک بخش­های سیلو نسبت به روش­های قدیمی­ تر، بسیار راحت­ تر انجام می­ شود.

کنترل کامل هوادهی

  • هوادهی در سیلو ها بسیار ارزان تر و راحت­ تر انجام می­ شود. در سیلوهای تشکیل شده از کندو، هوا از طریق ورق­ه ای مشبک از کف کندو، به درون کندو دمیده می­ شود. پس از عبور کردن از میان غله، از طریق سوراخ­ه ای موجود در سقف، به بیرون می رود.

جا به جایی غله

  • به منظور هوادهی از کندویی به کندوی دیگر، امکان جا به جا نمودن غله به طور صد در صدی، امکان‌پذیر است.

نگهداری غلات مرطوب

  • با وجود سیلو ها، می­توان در دوره­ه ایی کوتاه مدت، غلات مرطوب را در سیلو ها نگهداری کرد.

صرفه‌جویی در زمان

  • همان طور که گفتیم امکان جا به جایی سریع فراهم است. در نتیجه با توجه به این مورد، می توان گفت که در زمان نیز تا حد زیادی صرفه‌جویی می­ شود.

ظرفیت ذخیره سازی بالا

  • سیلوها به گونه­ ای طراحی و ساخته می­شوند که امکان نگهداری و ذخیره سازی غلات در حجم بسیار بالایی در آن­ها امکان پذیر است. امکان ذخیره سازی 25000 تا 50000 تن یا حتی بیش­تر از این وجود دارد.

به کارگیری نیروی کار کم­تر

  • سطح بالای مکانیزاسیون یکی از مهم­ترین مزایایی است که پیش از این هم به آن اشاره کردم. این موضوع سبب شده است که جهت ذخیره سازی و غیره، در کل نیاز به نیروی کار کم­تری باشد.

و به عنوان صحبت پایانی …

با توجه به مطالبی که بیان شد، باید گفت که ذخیره سازی غلات در سیلوها مزایای بسیار زیادی را به دنبال دارد. چه از نظر هزینه، چه از نظر حفظ کیفیت و غیره، سیلوها انتخاب بسیار مناسبی هستند.

درست است که سیلوها انواع مختلفی دارند، برخی آن­ها از بتن و برخی دیگر از فولاد ساخته شده ­اند. در کل هر دو مستحکم هستند و می­توانند برای نگهداری طولانی مدت مواد همچون غلات، در بسیاری از مواد بهترین گزینه ممکن باشند.

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه سیلو ذخیره غلات کلیک کنید.

محصولات مرتبط

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *