پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

فرهنگ مصرف افزودنی ها در مرغداری ها

ورود داروها، فرآورده ها و دستگاه های جدید به بازار در چند سال اخیر، امکانات گسترده ای را در دسترس مدیران مرغداری های کشور قرار داده است. برخی از این فرآورده ها و دستگاه ها سال ها است که در مرغداری های اروپا و آمریکا به کار گرفته شده اند و (فرهنگ مصرف افزودنی ها در مرغداری ها) به خوبی جا افتاده است و به همین سبب بیشترین بهره از آنها گرفته می شود.

 

  • فرآورده های تازه (پروبیوتیک ها)

استفاده از فرآورده های تازه، مانند پروبیوتیک ها، که در چند سال اخیر مورد توجه مدیران مرغداری های کشورهای غربی قرار گرفته اند نیز به دلیل ریشه ای بودن در آنجاها (فرهنگ مصرف افزودنی ها در مرغداری)، با اشکال چندانی روبرو نشده است.

 

اما در مرغداری های کشورهایی که پس از یک دوره (دور ماندن)، ناگهان با دستگاه ها و فرآورده های تازه روبرو شده اند مصرف کار آمد در بسیاری از آنها با دشواری های ناآشکار روبرو شده است.

 

ناآشکار به این سبب که خود مدیران در اینگونه مرغداری ها، از کمبود یا نبودن فرهنگ مصرف در مرغداری شان آگاه نیستند و در نتیجه برای رفع آن هم گامی برنمی دارند.

 

  • کاربرد دستگاه های بزرگ میکسر

نمونه دیگر، بکار بردن دستگاه های بزرگ میکسر است که در برخی از مرغداری ها، کارگر مسئول، به جای رعایت دستور کارخانه سازنده، گردش دستگاه را که سبب درهم آمیخته شدن کامل جیره میشود به درستی انجام نمی دهد و زمان کوتاه تری یا طولانی تری به اینکار اختصاص میدهد و در نتیجه جیره به اندازه کافی درهم نمی شود و بهره برداری شایسته از دستگاه به عمل نمی آید.

 

در زمینه استفاده از داروها و جانیفتادن فرهنگ مصرف فرآورده های پیشگیری کننده یا درمانی، و حتی افزودنی های به جیره نیز سبب می شود که استفاده واقعی از آنها به عمل نیاید.

 

آشکار است که هر فرآورده دارویی، (حتی داروهای رایج مانند آنتی بیوتیک ها)، اگر به خوبی، درجای خود، بنا به دستور مصرف و زیر نظر دامپزشک بکار برده نشوند کارآیی مورد انتظار را از خود نشان نخواهند داد.

 

این مطلب را از دست ندهید: ترمیم بافت پوششی روده طیور با مواد تغذیه ای

 

  • همین گرفتاری، به شکلی دیگر در مصرف افزودنی های به خوراک، که باید نخست با واسطه ای پرحجم تر به خوبی مخلوط شوند و آنگاه آنها را به جیره خوراک طیور اضافه کنند، دیده میشود.

 

  • اهمیت حجم برخی از افزودنی ها

حجم برخی از افزودنی ها، مانند (پروبیوتیک ها)، در خوراک آن اندازه اندک است که دقت بیشتری در مخلوط کردن ابتدایی آن با یک واسطه پرحجم تر باید بکار گرفته شود. اگر این دقت، چه در مخلوط کردن ابتدایی با یک واسطه پرحجم مانند(آرد جو، یا سبوس)، و چه پس از آن که آن را همراه واسطه پرحجم به جیره خوراک طیور می افزایند رعایت نشود، آمیختگی کامل به دست نمی آید و بهره کافی به همه مرغ ها یا جوجه ها نمی رسد.

 

در (فرهنگ مصرف) شاید بزرگترین عامل در جا نیفتادن بسیاری از مرغداری ها رها کردن کار در دست کارگرانی است که از اهمیت این موضوع آگاهی کافی ندارند و مدیریت مرغداری نیز نظارت لازم را نسبت به چگونگی انجام وظیفه آنان اعمال نمی کند.

 

از این روی است که برای نمونه یک فرآورده پروبایوتیکی که برای بهبود وزن گیری و افزایش تندرستی مرغ ها، در یک مرغداری پاسخ بسیار خوب می دهد، در یک مرغداری دیگر نتیجه ای به بار نمی آورد.

 

در همین مورد دیده شده است که کارگر مرغداری با بی توجهی به کار یا برای فرار از کار، بدون درنظر گرفتن عواقب کار به مدیر مرغداری گفته است که این فرآورده اصلاً کارآیی ندارد و نیازی نیست مورد استفاده قرار بگیرد.

 

  • کلام پایانی:

این ها، چند نمونه کوچک از عدم رعایت دستور مصرف، درمان های بدون نظارت دامپزشک، سپردن کارهای حساس به کارگران بی علاقه و نظارت نداشتن به شیوه انجام وظیفه آنها است که می تواند در همه کارهای یک مرغداری تأثیر نامطلوب بگذارد.

 

با در مرغداری ها درنظرگرفتن زیان هایی که نداشتن (فرهنگ مصرف افزودنی ها در مرغداری) به بار می آورد، مدیریت مرغداری ها می باید تدابیر جدی برای چه در ذهن و برنامه خودشان، و چه در(فرهنگ مصرف افزودنی ها در مرغداری) جا انداختن کار اداره مرغداری بی اندیشند تا از زیان های مالی و دردسرهایی که برخاسته از عدم رضایت اصول مصرف در مرغداری آنها است پیشگیری شود.

*منبع شرکت نیکوتک

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *