پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

مکمل غذایی ماهی قزل آلا

ماهی‌ها با توجه به محیط و دمای آبی که در آن پرورش می‌یابند، نیازهای غذایی متفاوتی دارند. این تفاوت خود را در مکمل غذایی ماهی نمایان می‌کند. به این منظور، در این مقاله هدف ما ارائه توضیحاتی در رابطه با مکمل غذایی ماهی قزل آلا است.

ماهی قزل آلا از انواع ماهی‌های سردابی است. سردابی واژه‌ای است که به محیط زندگی ماهی‌هایی اتلاق می‌شود که در آب‌هایی با دمای بین 12 الی 18 درجه سانتیگراد، رشد و پرورش پیدا می‌کنند. در رابطه با همین مسئله، ماهی‌های قزل آلا از آن دسته از ماهی‌ها هستند که عموما در دمای 17 درجه سانتیگراد پرورش پیدا می‌کنند.

مکمل غذایی آبزیان باید با در نظر گرفتن برخی فاکتورها و برخی شرایط تهیه شود تا به این وسیله ماهی‌ها بتوانند از رشد درستی برخوردار شوند. از این رو توجه به میزان مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواردی از این قبیل، باید متناسب با شرایط سنی و نوع ماهی باشد. ماهی‌های قزل آلا هم از این قاعده‌ مستثنی نیستند.

غذا دهی به ماهی‌های قزل آلای پرورشی، می‌تواند در دو صورت اجرا شود. این دو صورت یا به شکل دستی و یا به شکل مکانیکی است که عموما توصیه می‌شود که از روش مکانیکی استفاده کنید. چرا که در این روش غذا به صورت یکسان توزیع می‌شود.

مکمل غذایی ماهی

اصلی‌ترین مواد در مکمل‌ غذایی ماهی‌

ویتامین‌ها، پروتئین، لیپید، کربوهیدرات و مواد معدنی اصلی‌ترین بخش‌هایی هستند که در مکمل غذای ماهی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقدار و درصد وجود هر یک از این مواد در مکمل غذایی آبزیان، تعیین کننده است و باید حد استاندار باشد.

  • ویتامین‌ها در مکمل‌ غذایی ماهی‌

در رابطه با ماهی‌های قزل آلا، مقدار ویتامین‌ها باید به نسبت کم باشد. رعایت نکردن این مسئله، می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی در ماهی‌های قزل آلا شود. لازم به ذکر است که ماهی‌ها هم مانند هر جاندار دیگری، در مراحل مختلف رشد، نیازهای متفاوتی دارند. این نیازها به صورتی است که باید مواد معدنی افزایش یا کاهش پیدا کنند تا رشد به صورتی درست اتفاق بی‌افتد.

ویتامین‌ها در دو دسته محلول در آب و محلول در چربی قرار می‌گیرند که برای تغذیه ماهی‌های قزل آلا، تنها برخی از هر نوع مورد نیاز است. این ویتامین‌ها نقش‌های متفاوتی را در روند رشدی و سلامتی ماهی‌ها ایفا می‌کنند.

ویتامین‌های C، A، D و E مهم‌ترین ویتامین‌هایی هستند که باید در غذای ماهی قزل آلا مورد استفاده قرار بگیرند. این ویتامین‌ها در مکمل غذایی ماهی قزل آلا به مقدار لازم وجود دارند. مواردی مانند، کاهش بازده تبدیل غذا به گوشت، بیرون زدن کره چشم، کاهش رشد، تحلیل رفتن ماهیچه‌ها، بی‌رنگ شدن آبشش‌ها، ایجاد اختلال و پوسیدگی در آبشش‌ها، آفتاب سوختگی، تشنجات صرع مانند، کاهش میزان تخم ریزی در ماهی ماده، آب آوردگی شکم، افزایش حساسیت نور، افزایش حساسیت عصبی، حالت شنای غیر طبیعی، بی‌اشتهایی، تیره شدن رنگ بدن و نرمی استخوان، از عوارض کمبود ویتامین‌ها در جیره غذایی ماهی‌ها هستند.

بنابراین تنها باید به حد معقول اکتفا کرد تا آسیبی به سلامت ماهی‌ها در روند رشد وارد نشود.

این مطلب را از دست ندهید : خوراک ماهی پرورشی چیست؟

  • پروتئین‌ها

پروتئین‌ها از واحدهایی تحت عنوان آمینو اسید تشکیل می‌شوند. از آنجایی که بدن ماهی‌های قزل آلا، قادر به تولید و ساخت تمامی آمینو اسید‌ها نیست، بخشی از آن‌ها باید از طریق تغذیه تامین شود. این آمینو اسیدها را غالبا، آمینو اسید ضروری می‌نامند. در رابطه با پروتئین‌ها هم توجه به میزان و درصد آن اهمیت دارد و کمبود آن می‌تواند عوارضی مانند، بی‌اشتهایی، کم خونی، اختلال در رشد ماهی‌ها، کاهش بازده تبدیل غذای مصرفی به گوشت ماهی، ایجاد حالت آب مرواریدی در چشم، خوردگی باله‌ها، انحراف ستون مهره‌ها و اختلال در هضم و جذب غذا را به همراه داشته باشد.

  • لیپیدها

وجود چربی یا همان لیپید در ترکیبات مکمل غذایی آبزیان و ماهی قزل آلا، جهت تامین انرژی به کار می‌رود. اینکه سطح چربی موجود در مکمل غذایی تا چه حد باشد، به همین بحث سلامت آن‌ها ارتباط پیدا می‌کند. وقتی میزان چربی کاهش پیدا می‌کند، آب در عضلات ماهی افزایش می‌یابد و سبب کاهش کیفیت گوشی ماهی می‌شود. به همین خاطر باید سطح استاندارد لیپید در تغذیه ماهی رعایت شود.

  • کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها که شامل گلوکز می‌شوند، یک منبع به صرفه برای ماهی‌ها هستند تا انرژی مورد نیاز آن‌ها را تامین کنند. این تامین انرژی به لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است. برای همین بسیاری از پرورش دهندگان ماهی، سعی می‌کنند تا از این منابع استفاده کنند.

به علاوه مکمل‌های غذایی حاوی گلوکز، می‌توانند انرژی مورد نیاز ماهی‌ها را در صورت عدم تعادل میزان چربی‌ها، تامین نمایند.

  • مواد معدنی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقشی که مواد معدنی برای رشد و سلامت ماهی‌ قزل آلا ایفا می‌کنند، تنظیم فشار اسمزی است. این را هم در نظر داشته باشید که فشار اسمزی در ماهی‌های مختلف متفاوت است. چرا که آب‌های شیرین و شور میزان متفاوتی مواد معدنی دارند که سبب ایجاد فشار اسمزی می‌شود و با در نظر داشتن همین مورد، باید مواد معدنی موجود در مکمل غذایی، سبب تعادل میزان مواد معدنی در آب شود.

ماهی‌های قزل آلا، مواد معدنی موجود در آب را از طریق شش‌ها و پوست شکم جذب می‌کنند. برای این ماهی‌ها، کلسیم و فسفر مهم‌ترین مواد معدنی هستند و بیشترین میزان و درصد را در میان دیگر مواد معدنی موجود در جیره غذایی، به خود اختصاص می‌دهند.

در حالت کلی، علاوه بر کلسیم و فسفر، مواد معدنی ضروری دیگری هم وجود دارد که شامل منیزیم، روی و آهن می‌شود که باید در جیره غذایی ماهی قزل آلا وجود داشته باشند. در صورتی که مواد معدنی مورد استفاده جهت پرورش ماهی، از یک حد استاندارد فراتر برود، عوارضی مانند، انحنای استخوان‌ها، کم خونی، فساد باله دمی، کاهش رشد، سیاهی دم و ضریب تبدیل غذایی نامناسب به وجود می‌آید.

از سوی دیگر کاهش میزان مواد معدنی هم می‌تواند آثار مخرب را در سلامت ماهی قزل آلا ایفا کند و باعث بروز برخی از اختلالات سلامتی، مانند آب مروارید در چشم، کاهش راندمان تبدیل غذا به گوشت، کاهش رشد، برهم خوردن PH مایعات بدن، ایجاد اختلال در تبادل آب بین ماهی و محیط اطراف، ایجاد بی‌نظمی در هضم غذا در دستگاه گوارش و مشکلاتی از این قبیل، کاهش سختی استخوان‌ها، سستی و بی‌حالی ماهی، کج شدن یا انحنای ستون مهره‌ها و بی‌اشتهایی آن‌ها شود.

لازم به ذکر است که علاوه بر مواردی که تا اینجا گفته شد، برخی موارد هم، مانند پودر ماهی، کنجاله سویا، آرد گندم، پروتک، پودر گوشت، سبوس گندم و روغن، در مکمل غذایی ماهی موجود است تا بتوانند رشد آن‌ها را کنترل کنند. 

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه مکمل غذایی ماهی کلیک کنید.

مکمل غذایی ماهی

محصولات مرتبط

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *