پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
تولید خوراک طیور

نحوه راه‌اندازی خط تولید خوراک طیور چگونه است؟

همان طور که می‌دانیم یکی از گزینه‌های حذف نشدنی سبد خوراکی خانوارها گوشت است؛ انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی. تا زمانی که تقاضا برای مصرف گوشت مرغ وجود دارد، فکر کردن به راه‌اندازی خط تولید خوراک طیور می‌تواند ایده‌ای سودمند برای سرمایه گذاری باشد. چرا که تولید این مقدار گوشت مورد تقاضا در مرغداری‌ها، نیازمند خوراک طیور بسیار برای پرورش مرغ‌هاست.

علاوه بر آن بسیاری از افراد علاقمند به نگهداری و تربیت پرندگان زینتی هستند و برای انجام این فعالیت نیازمند به تهیه‌ی خوراک برای پرندگان خود هستند.

اگر خود شما در زمینه مرغداری در حال فعالیت باشید، راه‌اندازی یک کارگاه تولید خوراک طیور به اندازه مصرف مرغداری خودتان باعث می‌شود که هزینه‌های شما کاهش قابل توجهی داشته باشند و سود بیشتری نصیب شما شود. اگر هم مرغداری نداشته باشید، باز هم با راه‌اندازی یک کارگاه یا کارخانه تولید خوراک با کیفیت طیور می‌توانید به کسب درآمد و سود در این زمینه بپردازید.

البته زمانی که تصمیم به راه‌اندازی خط تولید خوراک طیور می‌گیرید، باید بدانید که برای راه‌اندازی آن باید مراحل مختلفی را طی کنید. مراحلی که در ادامه مقاله و به صورت قدم به قدم معرفی شده و درباره هریک توضیحاتی را به اختصار بیان خواهیم کرد.

این مطلب را از دست ندهید : کنسانتره مرغ چیست و انواع آن ؟

1. دریافت مجوز برای راه اندازی کارگاه

راه‌اندازی کارگاه یا کارخانه تولید خوراک نیاز به گرفتن مجوز رسمی دارد. مجوز رسمی که برای دریافت آن باید به اداره‌ی جهاد کشاورزی شهر خود مراجعه کرده و مجوز لازم برای شروع کار خود را دریافت نمایید.

2. بررسی میزان سرمایه اولیه مورد نیاز و تامین آن

بسته به اینکه با چه هدف و با چه ظرفیتی دست به ایجاد تولید خطوط خوراک طیور بزنید، همچین نوع و تناژ دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده‌ شما، مقدار سرمایه‌ اولیه مورد نیازتان متفاوت خواهد بود. البته به طور معمول برای تولید روزانه 3 تن خوراک مرغ، شما به پنج میلیارد ریال سرمایه اولیه احتیاج خواهید داشت.

3. تهیه‌ مواد اولیه و مشاوره با یک متخصص تغذیه‌ای طیور

از آن‌جایی که تهیه‌ خوراک طیور و ترکیب مواد اولیه یک کار تخصصی است، شما نیاز به حضور و مشورت با یک متخصص تغذیه‌ای طیور دارید. مواد پایه و اصلی جیره‌ غذایی مرغ‌ها به طور کلی یکی است. با این حال، درصد ترکیب آن‌ها با توجه به نوع طیور که گوشتی باشند یا تخم‌گذار متفاوت است. برخی از این مواد عبارتند از مواد انرژی‌زا همچون گندم، جو، ذرت و برخی دیگر مواد غذایی مورد نیاز.

به منظور تامین میزان چربی مورد نیاز در خوراک طیور، می‌توان از چربی‌های زائد و روغن گیاهی، برای تامین مواد پروتئین‌دار خوراک طیور از کنجاله‌های سویا و آفتابگردان و پودر گوشت و پودر ماهی نیز می‌توان بهره برد. همچنین بهتر است خوراک طیور، دارای موادی فسفردار، سدیم، کلیسم و ریزمغذی‌های دیگر نیز باشد. موادی که بتوانند تمامی نیازهای غذایی طیور را برطرف کنند.

4.سیلوها و مخازن نگهداری مواد اولیه

مواد اولیه‌ تهیه شده به وسیله‌ بالابرها و نقاله درون سیلوهایی ذخیره می‌شوند. بعد از آن، توسط دریچه‌های تعبیه شده در سیلوها در مسیر خط تولید قرار داده می‌گیرند.

5. تمیزکردن و حذف گرد و غبار

مواد اولیه‌ وارد شده قبل از قرار گرفتن در خط تولید باید از انواع آلودگی‌ها مانند ذرات گرد و غبار، براده‌های آهن، شن و … پاک شوند. این پاکسازی به وسیله‌ انواع الک‌، دستگاه جت بگ فیلتر و مگنت‌ها (آهنرباها) انجام می‌شود.

6. آسیاب شدن

مواد اولیه و غلات بعد از تمیز شدن و عبور از انواع الک‌ مختلف و مگنت‌ها، با استفاده از تجهیزات پیمانه و توزین طبق نظرات متخصص تغذیه‌ای طیور و فرمولاسیون مورد نظر وی، با درصدهای مورد نیاز وارد دستگاه آسیاب شده و به خوبی پودر می‌شوند. دستگاه‌های آسیاب در سه نوع سایشی، برشی و فشاری در بازار موجود هستند که با توجه به نوع نیاز از هر کدام می‌توانیم استفاده کنیم.

مواد پودر شده باز هم از الک عبور داده می‌شوند تا مواد درشت آسیاب نشده از آن‌ها جدا شوند. سپس این مواد در معرض هواددهی قرار گرفته تا رطوبت آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده و قبل از رفتن به مرحله‌ بعد به آن‌ها آنتی‌اکسیدان اضافه ‌شود.

بررسی دستگاه‌های مورد نیاز در مراحل مختلف خط تولید خوراک طیور

7. مخلوط شدن مواد اولیه‌ پودر شده

برای تولید خوراک طیور با کیفیت بالا، ضروری است که مواد یک‌دست شده و به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. در این مرحله مواد اولیه‌ پودر شده وارد دستگاه میکسر شده و به خوبی با یکدیگر مخلوط می‌شوند. همچنین در این مرحله افزودنی‌های مجاز همچون انواع مکمل‌ها نیز به مواد اضافه می‌شوند. دستگاه‌های میکسر به دو شکل عمودی و افقی و با ظرفیت‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند که برحسب نیاز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

8. سیستم پلتینگ

به منظور سهولت در نگهداری و تغذیه‌ راحت طیور مواد پودری مخلوط شده در مرحله‌ قبل، به صورت پلت یا گنداله درآورده می‌شوند. در این بخش دستگاه‌های پلت‌ساز متناسب با دوره‌ رشد و سن طیور و نیاز آن‌ها مواد پودری را فشرده کرده و در سایزهای مختلف پلت‌ خوراک طیور را تولید می‌کنند.

9. بسته‌بندی

در انتها پلت‌های تولید شده در بسته‌های پلاستیکی و یا گونی، بسته‌بندی شده و به مکان‌های مورد نظر برای انبار یا برای خرید مشتریان ارسال خواهند شد.

جمع‌بندی پایانی مقاله

مراحل عنوان شده فرآیند کلی راه‌اندازی یک خط تولید خوراک طیور بود که با توجه به تقاضای همیشگی برای مصرف طیور و نیاز به خوراک طیور، می‌تواند برای شما یک فعالیت شغلی سودبخش باشد. بدیهی است که شما قبل از هر اقدامی باید امکانات و موقعیت بازار شهر مورد نظر خود را بررسی کرده و بعد از تهیه‌ی سرمایه‌ اولیه تصمیم به ایجاد کارگاه تولید خوراک طیور بگیرید. امید است خواندن این نکات و بررسی آن‌ها به شما در راه‌اندازی خط تولید خوراک طیور کمک کننده باشد.

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه کنسانتره طیور  کلیک کنید.

عملیات تولید خوراک طیور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط