پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

اهمیت کنسانتره در جیره طیور

امروزه با به وجود آمدن روش‌های مختلف، فعالیت‌ها و کارها در حوضه‌های متفاوت با سهولت اجرا روبه‌رو شده‌اند. یکی از همین فعالیت‌ها در عرصه جیره طیور است. طیور در این بحث شامل مرغ‌ها می‌شود که در مرغداری به آن‌ها خوراک طیور می‌دهند. یکی از بحث‌های نوظهور در این عرصه، مربوط به بحث کنسانتره در جیره طیور است که تا چند سال پیش چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفته است. اما امروزه به سبب کشف اهمیت کنسانتره در جیره طیور، بسیاری از مرغداران از ماده حاصل شده در این فرایند، به عنوان خوراک طیور استفاده می‌کنند.

کنسانتره شامل فرایندی است که جیره طیور را از آب تخلیه می‌کند و خوراک طیور را به شکل متراکم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. شاید بپرسید علت اینکار چیست و چرا از همان روش همیشگی برای خوراک طیور استفاده نمی‌شود؟ برای یافتن پاسخ این سوال، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید به درک بهتری از این فرایند و علت انجام آن برسید.

کنسانتره در جیره طیور چیست؟

همانطور که گفته شد، در فرایند کنسانتره، آب از جیره طیور جدا می‌شود و خوراک طیور به شکلی متراکم حاصل می‌شود. در واقع هدف از اینکار ارائه مواد غذایی اصلی و مورد نیاز طیور است. در این صورت می‌توانند از آنچه که برایشان بهتر است تغذیه کنند. کنسانتره در جیره طیور، حاوی مواد ریز مغذی چون اسیدهای آمینه‌، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فسفر، کلسیم و موارد این چنینی است که کار تغذیه طیور را راحت می‌کند. به عبارتی دیگر نیازی به تهیه خوراک برای طیور نیست. به همین سبب طرفداران این سبک از خوراک طیور، به شدت افزایش یافته. با این روش دیگر احتیاجی به تهیه خوراک طیور نیست.

مواد مغذی مورد نیاز طیور به رشد بهتر آن‌ها کمک می‌کنند و سبب می‌شوند تا بتوانند طی فرایند رشد خود، با مشکلات تغذیه‌ای رو به رو نشوند. کنسانتره در جیره طیور مزایای بسیاری را برای برای صاحبان مرغداری به همراه دارد. به عبارتی می‌توان گفت که این تنها طیور نیستند که از مواد مغذی موجود در کنسانتره بهره می‌برند، بلکه مرغداران هم می‌توانند از تلاش برای یافتن و درست کردن خوراک مناسب آسوده شوند.

جیره طیور

مزایای کنسانتره در جیره طیور

اولین و مطرح‌ترین مسئله، مربوط به افزایش میزان مواد مغذی موجود در خوراک طیور است که روند رشد آن‌ها را به خوبی تضمین می‌کند. همین مسئله می‌تواند یک پوئن مثبت برای کنسانتره باشد تا طرفداران بسیاری را به خود جذب کند.

مزیت دیگر مرتبط با مسئله تخلیه آب غذا است. در واقع با اینکار وزن جیره طیور کاهش می‌یابد و حمل و نقل آن آسان‌تر می‌شود.

در فرایند کنسانتره، احتمال اشتباهاتی که معمولا در فرمول نویسی خوراک طیور به وجود می‌آیند، کاهش پیدا می‌کند. در واقع در فرایند کنسانتره، میزان مواد مورد نیاز برای تغذیه طیور، متعاول‌تر است و از همین جهت تضمین شده محسوب می‌شود.

وقتی یک مرغدار از کنسانتره طیور استفاده می‌کند، دیگر نیازی به تهیه مکمل‌های غذایی برای طیور ندارد؛ چرا که نیاز به مواد اولیه‌ای چون لیزین، متیونین، چربی، ترئونین، انواع مکمل‌ها، مولتی ‌آنزیم‌، دی کلسیم ‌فسفات، ویتامین‌‌های درمانی و ترکیب خنثی‌ کننده مختلف همگی در کنسانتره تامین می‌شوند و احتیاجی به تهیه آن‌ها نیست.

با استفاده از کنسانتره طیور، دیگر احتیاجی نیست که مرغدار خود اقدام به ساخت خوراک طیور کند. چون همه مواد مورد نیاز، به اندازه کافی در این کنسانتره طیور وجود دارد. به همین دلیل در وقت و انرژی مرغداران صرفه جویی می‌شود.

البته لازم به ذکر است که مولفه اول در تکمیل بودن کنسانتره طیور، استاندارد بودن آن‌ است که یک تضمین برای کیفیت به حساب می‌آید. به همین سبب نباید بدون اطلاع از استاندارد بودن آن، برای طیور استفاده کنید.

از آنجایی که فرایند کنسانتره در جیره طیور به صورت علمی و توسط متخصصان صنایع غذایی اجرا می‌شود، به نسبت روش‌های قدیمی که هیچ پایه علمی نداشته‌اند، قطعا قابل اعتماد‌تر است.

با توجه به این موارد، امروزه شاهد گسترش مصرف کنسانتره طیور در میان مرغداران هستیم. این نشان می‌دهد که تا چه حد توانسته خود را به عنوان کامل‌ترین خوراک طیور به دیگران معرفی کند و آن‌ها به خود جذب کند.

یکی دیگر از مزیت‌هایی که سبب شگفت زدگی افراد در رابطه با استفاده از کنسانتره طیور شده، کاهش بیماری‌ها و مرگ مرغ‌ها است. در واقع وقتی یک مکمل غذایی کامل در اختیار مرغ‌ها قرار بگیرد، سبب افزایش مقاومت و ایمنی بدن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل در برابر بسیاری از مشکلات موجود در رابطه با بیماری‌های مختلف، مقاوم می‌شوند و می‌توانند رشد خوب و سالمی داشته باشند.

کاهش هزینه‌ها به خاطر عدم نیاز به خرید مکمل‌ها و مواد معدنی مختلف، مزیت دیگری است که توجه افراد زیادی را در این عرصه به خود جلب کرده است.

تاثیر استفاده از کنسانتره طیور

کنسانتره در جیره طیور سبب می‌شود تا خوراک مورد استفاده طیور، به لحاظ مواد معدنی، مغذی و ویتامین‌های لازم غنی شود و بتواند فرایند رشد را برای طیور سادگی و سرعت ببخشد.

هر چه میزان مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز طیور تکمیل‌تر باشد، فرایند رشد سریع‌تر انجام می‌شود. لازم به ذکر است که مصرف کنسانتره طیور، به لحاظ نژادی، هیج محدودیتی ندارد. یعنی هر مرغی از هر نژادی می‌تواند از این خوراک طیور استفاده کند و به خوبی رشد کند. اما در مورد خوراکی که توسط خود افراد تهیه می‌شود، این مسئله وجود دارد که باید با توجه به نوع و نژاد، جیره طیور را فراهم کنند.

وقتی مرغداران از کنسانتره با کیفیت مرغوب استفاده کنند، می‌توانند تغییرات مثبتی را در روند رشد و پرورش مرغ‌های خود مشاهده کنند. این اتفاق به سبب تکمیل بودن کنسانتره در مقایسه با دیگر انواع خوراک طیور، رخ می‌دهد. به همین سبب مرغ‌هایی که مواد مغذی را به طور کامل و آنگونه که باید دریافت می‌کنند، از نظر جثه متفاوت از مرغ‌هایی هستند که با مشکلات تغذیه‌ای روبه رو هستند. این فرایند در روند رشد خود را به خوبی نشان می‌دهد.

هر آنچه تا کنون گفته شد، نشان دهده اهمیت کنسانتره در جیره طیور بود که سبب شهرت و محبوبیت آن در میان مرغداران شده است.

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه کنسانتره خوراک طیور کلیک کنید.

جیره طیور

این مطلب را از دست ندهید: کنسانتره مرغ چیست و انواع آن ؟

محصولات مرتبط

محصول/خدمت بیشتر...
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *