پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
انواع-غذای-ماهی

معرفی انواع غذای ماهی و نکاتی در مورد نحوه غذا دهی به ماهی ها

برخی از افراد به پرورش و نگه­داری گونه های مختلف ماهی­ها علاقه دارند و گاهی از پرورش ماهی را به­ عنوان منبع درآمد استفاده می کنند. یکی از نکات مهم و ضروری در مورد نحوه نگه­داری و پرورش ماهی­ها، انواع غذای ماهی و هم­چنین نحوه غذادهی به آن است.

غذای ماهی­ها بسته به نوع آن­ها و هم­چنین ساختار بدنی ماهی انواع مختلفی دارد. درواقع ماهی­ها نیز مانند سایر حیوانات گونه های گیاه­خوار، گوشت­خوار و … دارند.

انواع ماهی ها از نظر نوع غذای مصرفی

به‌طورکلی ماهی­ها از نظر نوع غذای مصرفی به سه دسته ماهی گیاه­خوار، ماهی گوشت­خوار و ماهی­ همه­چیزخوار دسته­ بندی می­شوند که در ادامه به انواع غذای ماهی مناسب برای ماهیانی که در هر کدام از این سه ­دسته قرار می گیرند، می ­پردازیم.

ماهی گیاه­خوار: این دسته از ماهی­ها از مواد گیاهی مانند جلبک‌های تک‌سلولی با گیاهان آبزی تغذیه می­کنند. اغلب ماهی­ هایی که در این دسته قرار می گیرند، مناسب زندگی در دریاها و اقیانوس­ها هستند و گزینه مناسبی برای پرورش و یا نگه­داری در آکواریوم نیستند.

ماهی گوشت­خوار: این ماهی­ها با استفاده از موجودات زنده مانند زئوپلانکتون­ها و غذاهای آماده تغذیه کرده و اغلب در آب­های شیرین زندگی می­کنند. در مورد این دسته از ماهیان توجه داشته باشید که اغلب جنگجو هستند و برای نگه­داری در آکواریوم تنها باید یک جفت از آنان را خریداری کنید.

افرادی که اقدام به نگه­داری از این نوع ماهی می­کنند، کار نسبتاً راحتی در تأمین انواع غذای ماهی برای این‌گونه دارند و می­توانند از غذاهای خشک موجود در بازار برای تغذیه آن استفاده کند.

ماهی همه­ چیزخوار: این دسته از ماهی­ها رژیم غذایی خاصی ندارند و می­توانند از لارو حشرات، جلبک­ها و سایر گیاهان آبزی، غذاهای آماده و خشک و یا زئوپلانکتون­ها و حتی برخی از ماهی­ها تغذیه کنند.

ازجمله این ماهی­ ها می­توان به ماهی تترای نئون و یا ماهی جک دمپسی اشاره کرد که از ماهی­های زیبای آکواریومی محسوب می­شوند و در میان علاقه­ مندان به ماهی نیز طرفداران زیادی دارند.

این مطلب را از دست ندهید : روش پرورش ماهیان گرمابی(کپور)

یک نکته مهم در مورد انواع غذای ماهی

پیش از آن­که به ­طور خاص به بررسی انواع غذای ماهی بپردازیم ذکر این نکته ضروری است که هر کدام از ماهی­ها که در هر یک از دسته­بندی فوق قرار می­گیرند، به این معنا نیست که تنها قادر به خوردن این نوع غذا هستند، بلکه ترجیح غذایی آنان این‌گونه است. از طرفی در مورد یک ماهی خاص، نوع غذا اهمیت چندانی ندارد، بلکه میزان فیبر، پروتئین و یا سایر گروه­های غذایی موجود در انواع غذای ماهی مهم است. درواقع برای پرورش یک نوع ماهی شما باید این نکته را بدانید که ماهی مورد نظر چه نوع غذایی برای رشد نیاز دارد تا بتوانید غذای مناسب را تهیه کنید.

به‌عنوان‌مثال ماهی دیسکاس که یک ماهی زیبا و اجتماعی آکواریومی محسوب می­شود، به غذاهای با پروتئین بالا نیاز دارد، بنابراین شما باید منبع غذایی متناسب با این نیاز را برای آن فراهم کنید.

انواع غذای ماهی

انواع غذای ماهی

غذاهای خشک:

شما می­توانید انواع غذاهای خشک را با منابع گیاهی و یا جانوری در بازار پیدا کنید. معمولاً این غذاها برای کسانی­که یک آکواریوم کوچک در خانه دارند و وقت چندانی برای رسیدگی به ماهی­ها و تهیه غذای زنده برای آنان ندارند بسیار مناسب است.

غذاهای خشک در حالت­های مختلف پودری، قرص، پولکی، محلول­های مکمل، پلت و یا گرانول در پت­شاپ­ها و فروشگاه­های مختلف موجود هستند. هر یک از این اشکال غذایی برای نوعی از ماهی­ها مناسب­ترند، به‌عنوان‌مثال غذاهای پلت برای ماهی قزل­آلا بسیار مناسب­اند و برای ماهی­های آکواریومی نیز غذای جذابی محسوب می­شوند.

غذاهای زنده:

غذاهای زنده نیز دسته دیگری از انواع غذای ماهی هستند که انواع مختلفی دارند و شامل دافنی، لارو حشرات، توبیفکس، انفوزوئرها، آرتمیا یا تخم میگو، کرم­خونی یا شیرونومید، مگس سرکه، کرم خاکی، کرم­سفید و … می­شوند.

در مورد تغذیه ماهیان یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن نیاز ماهیان مولد به غذاهای زنده است. به­طورکلی تغذیه ماهی با استفاده از غذای زنده تأثیر به­سزایی در فرایند رشد و باروری ماهی خواهد داشت.

انواع غذاهای ماهی

نکاتی در مورد نحوه غذادهی به ماهی­ها

  • یکی از مهم­ترین نکاتی که در این حوزه وجود دارد، توجه به نحوه خوردن غذا توسط ماهی است. همان­طور که در بخش قبل نیز به آن اشاره شد همه ماهی­ها غذا را به یک نحو دریافت نمی­کنند و شما هنگام غذادهی به ماهی­ها باید این نکته توجه داشته باشید.
  • ماهی­هایی دارای دهان فوقانی: بعضی ماهیان دهان فوقانی دارند و این موضوع سبب می­شود تا تنها زمانی بتوانند غذا بخورند، غذایشان در سطح آب وجود داشته باشد؛ بنابراین قادر به خوردن غذاهایی که در کف آکواریوم یا استخر ته­نشین می شود نیستند. ماهیان زنده زا و ماهی لابیرنت­ دار از این نوع ماهی­ها هستند.
  • ماهی­هایی با دهان مستقیم: این نوع ماهی­ها قادرند غذای موجود در عمق آب را دریافت کنند و نیازی ندارند تا غذا حتماً در سطح آب شناور باشد. از انواع مختلف این نوع ماهی­ ها می­توان به بارب­ها و گلدفیش‌ها اشاره کرد.
  • ماهی­هایی با دهان تحتانی: این دسته از ماهی­ها غذا را از کف یا بستر محل زندگی خود دریافت می­کنند. گربه‌ماهی‌ها در این دسته قرار می­گیرند.
  • شما می­توانید غذای ماهی­های خود را در خانه از انواع سبزیجات پخته‌شده، ژلاتین و یا دل گاو و مرغ تهیه کنید.
  • بسته به‌این‌­که دمای مناسب برای زندگی ماهی چه دمایی باشد، نوسانات دمایی اشتهای ماهی را از بین می­برد، بنابراین همواره به دمای آب توجه داشته باشید.
  • توصیه می­شود تا در طول روز و یا در روشنایی به ماهی غذا بدهید. تغذیه ماهی­ها در تاریکی سبب آلودگی محیط زندگی آنان می­شود.
  • اگر در حوضچه یا آکواریوم خود بچه ماهی دارید، تعداد دفعات ریختن غذا را بیشتر کنید. درواقع مقدار مشخصی غذا را در دفعات متخلف برای ماهی­ها بریزید.

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه مکمل غذایی ماهی کلیک کنید.

این مطلب را از دست ندهید : مکمل غذایی ماهی قزل آلا

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط