پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
انواع مکمل غذای ماهی

انواع مکمل غذای ماهی موجود در بازار

یکی از مهمترین نکات در پرورش ماهی‌های آکواریومی و خوراکی توجه به تغذیه آن‌ها است. ماهی نیز مانند سایر موجودات زنده به غذا و انواع مکمل‌های غذایی نیازمند است. غذای ماهی‌ها انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع ماهی و رژیم غذایی خاص آن، به آن‌ها داده می‌شود. در ادامه با انواع مکمل‌های غذای ماهیان آشنا خواهید شد.

انتخاب انواع مکمل غذایی ماهیان بر اساس رژیم غذایی

ماهیان بر اساس رژیم غذایی به سه دسته گیاه خوار، گوشت خوار و همه چیز خوارتقسیم می‌شوند. مکمل‌های غذایی نیز بر همین اساس تقسیم می‌شوند.
⦁ ماهیان گوشتخوار: به ماهیانی گفته می‌شود که از ژئوپلانگتون‌ها و سایر جانوران دریایی بزرگتر دریایی به عنوان غذا استفاده می‌کنند. به این دسته از ماهیان، ماهی‌های غارتگر یا مهاجم نیز گفته می‌شود.
⦁ ماهیان گیاهخوار: دسته‌ای از ماهیان هستند که فقط از مواد گیاهی شامل جلبک‌های تک سلولی و آبزیان گیاهی تغذیه می‌کنند.
⦁ ماهیان همه چیز خوار: همانطور که از نامشان پیدا است دارای رژیم غذایی خاصی نیستند و از همه نوع آبزیان و گیاهان تغذیه می‌کنند.
تعیین نوع غذا و مکمل غذایی ماهیان به رژیم تغذیه‌ای آن‌ها بستگی کامل دارد و هنگام خرید باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.

مکمل غذای ماهی پرورشی

انواع غذا و مکمل ماهی

در حالت کلی غذای ماهیان به سه دسته تقسیم می‌شوند: غذای خشک، غذای زنده و سایر مدل ها.

غذای خشک

غذای خشک با منشأ گیاهی و جانوری از جمله محبوب‌ترین غذاهای ماهی است که در انواع و اقسام مختلف تولید شده و در بازار موجود است. این غذاها دارای ارزش تغذیه‌ای بسیاری است و برای کسانی که وقت کافی برای رسیدگی ماهی‌های خود ندارند بسیار مناسب است. از این نوع غذا برای تغذیه بچه ماهی‌ها در سالن‌های تکثیر نیز استفاده می‌شود. غذای خشک در انواع اشکال پودری، پلت، قرص، گرانول، پولکی یا محلول‌های مکمل موجود است. در مورد بچه ماهی‌ها بهتر است از مکمل‌های غذای خشک با برچسب آنالیز شیمیایی استفاده کرد.

مکمل‌های پودری و پلت

برای نوزادان مکمل‌های پودری بهترین انتخاب محسوب می‌شوند و غذای پلت مخصوص خانواده قزل آلا است. نکته دیگری که در خصوص انتخاب مکمل غذای خشک باید به آن توجه کنید سایز دهان ماهی است. در واقع بهتر است که ماهی در زمان تغذیه به راحتی مکمل را ببلعد در غیر این صورت ته‌نشین شدن آن برای ماهی‌ها جذابیتی نداشته و باعث کاهش کیفیت آب می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید : روش پرورش ماهیان گرمابی(کپور)

انواع مکمل غذای ماهی

مکمل‌های قرصی

مکمل‌های قرصی معمولا برای تقویت ماهیان و تسریع زایمان ماهی‌های زنده‌زا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکمل پولکی

مکمل‌های پولکی معمولا در ظرف‌های غذا دهی شناور به صورت مخروط یا چوبی قرار می‌گیرند و روی سطح آکواریوم شناور می‌شوند تا از دسترس ماهی دور نشود.

مکمل‌های فریز شده

این نوع غذا از موجودات زنده که به صورت تازه در طبیعت شکار شده و فریز می‌شوند تهیه شده است. از این دسته مکمل‌ها می‌توانا به بیوماس آرتیمیا، دافنی، توبیفکس، کرم خونی و لارو پشه سیاه اشاره کرد.

مکمل‌های غذایی زنده

اگرچه محبوبیت غذاهای خشک بیشتر است اما غذای زنده کیفیت بالاتری داشته و در رشد و پرورش ماهی‌ها تأثیرگذارتر هستند. برای رسیدگی جنسی به ماهی‌ها قبل از تخم ریزی حتما باید از غذای زنده استفاده شود. غذاهای زنده خود به دو گروه اصلی غذای زنده آبزی و خاکزی تقسیم می‌شوند.

غذای زنده آبزی

این موجودات به صورت زنده از برکه‌های آبی صید می‌شوند و در ظرف‌های درب دار نگهداری می‌شوند. این گروه از موجودات شامل موارد زیر می‌شوند:

دافنی

بهترین گزینه برای ماهی‌های آکواریومی است. دافنی قرمز انتخاب بهتری است این موجود بدنی مدور با نیم رخ بیضی دارد و تکثیر آن بسیار ساده است.

لارو پشه

این لاروها در واقع نوزاد پشه‌هایی هستند که در آب راکد یا برکه تخم ریزی می‌کنند. لاروها به وسیله دم خود در سطح آب آویزان می‌مانند. بهترین زمان صید آن‌ها وقتی است که به ۵ میلی متر رسیده باشند.

توبیفکس

کرم‌های قرمز نخی شکل هستند که در کف آب‌های راکد دیده می‌شوند و در شرایط بی‌هوازی رشد می‌کنند. این مکمل غذایی قبل از مصرف باید به خوبی شسته شود.

آرتمیا

این موجود را با نام تخم میگو نیز می‌شناسند. شاید جالب باشد بدانید که آرتمیا تنها جاندار موجود در دریاچه شور ارومیه است. آرتمیا را می‌توان به صورت فله یا بسته‌بندی تهیه کرد. اگرچه مصرف فله آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این مکمل رایج‌ترین غذای زنده در سالن‌های تکثیر است.

کرم خونی

این نوع مکمل در برکه‌ها و گودال‌های آب به راحتی قابل دسترس است. این نام به دلیل رنگ قرمز روشنی که دارند به آن‌ها داده شده است.

غذاهای خاکزی

انواع غذاهای مکمل خاکزی شامل مگس سرکه، کرم خاکی و کرم سفید است که در خاک به وفور یافت می‌شوند.

سایر مکمل‌ها

این مکمل‌ها شامل جگر گاو، گوسفند، دل گاو، دل مرغ و ماهی کلیکا است که باید به صورت تازه مصرف شود.

خرید انواع مکمل غذای ماهی

شما می‌توانید انواع غذا و مکمل ماهی را در سایت دامیاری مشاهده نموده و با ویژگی‌های هریک آشنا شوید.

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه انواع مکمل غذایی ماهی کلیک کنید.

این مطلب را از دست ندهید : مکمل غذایی ماهی قزل آلا
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط