پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
بیماری های دامی و راه های درمان

آشنایی با مهمترین بیماریهای دام وراه های درمان

انواع بیماری‌های دامی و راهکارهای درمان هریک از این بیماری‌ها

بیماری‌های دام یکی از آن معضلات بزرگی است که می‌تواند موجب از بین رفتن سرمایه دامدار شود. زمانی که فردی به سراغ سرمایه گذاری در زمینه دامپروری و دامداری می‌رود، توجه به اصول بهداشتی و رعایت آن‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. دقت داشتن نسبت به بیماری‌های دامی و احتمال ابتلا به این بیماری‌‎ها موضوعی است که می‌تواند موجب درگیری‌های بسیاری برای دام‌ها شود. از همین رو لازم است تا پیش از دامداری، نسبت به این بیماری‌های دام اطلاع داشته باشید و در ارتباط با راهکارها درمان هر بیماری نکاتی را به خوبی به یاد داشته باشید. در ادامه با بررسی شایع‌ترین بیماری‌های رایج در بین دام، اطلاعات کامل و جامعی را در این باره در اختیار شما قرار خواهیم داد.

شناسایی دو دسته اصلی از عوامل ایجاد کننده بیماری در دام

پیش از هرچیزی باید بدانید که بیماری دامی به وجود آمده، از چه جهت مشکل ایجاد کرده است. به صورت کلی دو دسته عوامل زمینه ساز برای بیماری وجود دارند. هریک از این عوامل می‌تواند موجب به وجود آمدن بیماری یا افزایش میزان مشکل در دام شود.
دسته اول از عوامل بیماری‌زا، عوامل غیر مستقیم هستند. این عوامل می‌توانند زمینه را برای بیماری دام فراهم کرده و مشکلات بیماری را به وجود آورند. از همین رو بر روی سلامت دام تاثیر گذاشته و می‌توانند موجب تغییراتی شدید در بیماری دامی شوند. تغذیه دام، آبیاری و رعایت بهداشت، تهویه نامناسب محیط دام، سرماخوردگی، فضای کم و شلوغی زیاد در محیط نگهداری، حمل و نقل و شیردوشی نادرست، داروهای نامناسب استفاده شده و بیش از اندازه از آن‌ها برخی از این عوامل هستند. عواملی که به صورت غیرمستقیم سلامت دام را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند افزایش احتمال به بیماری را به دنبال داشته باشد.
در کنار این عوامل، عوامل دیگری نیز مانند عوامل کاملا مستقیم برای ابتلا به بیماری دام وجود دارد. زمانی که فردی با بیماری دامی مواجه می‌شود، یک عامل اصلی مانند ویروس، باکتری، انگل، قارچ، کمبود تغذیه و ویتامین‌های مورد نیاز، سموم شیمیایی نامناسب و برخی از علل دیگر می‌توانند به صورت مستقیم بیماری را ایجاد کنند. عوامل دسته اول، عواملی زمینه ساز برای بروز عوامل دسته دوم هستند. عواملی که می‌توانند مشکلات جدی را برای سلامت دام شما به وجود آورند.

این مطلب را از دست ندهید : مدیریت کنترل استرس گرمایی در دام

بیماری های دامی

شناخته شده‌ترین بیماری‌های دامی رایج در دنیا

⦁ تب برفکی
بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماریهای دامی شایع شناخته می‌شود که به سرعت دام‌های دیگر را نیز درگیر می‌کند. این بیماری مسری، با ایجاد تاول و زخم در دهان، سم، پستان و پوزه و اطراف پایه شاخ شناخته می‌شود. از آنجایی که این بیماری می‌تواند به سرعت در تمامی گله دام رایج شود، لازم است تا از بروز آن به طور کامل جلوگیری شود. به این منظور و با استفاده از راهکارهای بهداشتی برای نگهداری تمیز از محیط، می‌توان سلامت بیشتری را برای دام‌های خود به وجود آورد.
⦁ ذات الریه (پنومونی)
ذات الریه بیماری شایعی در بین دام‌ها است که می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده ظاهر شود. این بیماری که به عنوان یک عفونت باکتریایی شناخته می‌شود، می‌تواند موجب بروز انواع دیگر بیماری‌های عفونی مانند بیماری‌های دامی عفونی ویروسی نیز باشد. از همین رو دام گرفتار به ذات الریه، ممکن است همزمان چندین بیماری را با یکدیگر تجربه کند و به سرعت ضعیف شده و به سمت مرگ پیش برود.
به منظور جلوگیری از درگیری با این بیماری، لازم است تا تهویه مناسب و کافی را برای محیط نگهداری دام به وجود آورد. ضمن اینکه در کنار این موضوع، دقت به سلامت تمامی دام‌ها و جدا کردن دام بیماری از دیگر دام‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد.
⦁ دیفتری
دیفتری یکی دیگر از انواع بیماری باکتریایی است که بر روی سلامت ریه و دهان دام تاثیر می‌گذارد. این بیماری از دهان دام آغاز شده و به مرور ریه‌ها را درگیر خواهد کرد. در صورت عدم درمان بیماری دیفتری، ممکن است درگیری دام با بیماری ریه افزایش پیدا کرده و دام به ذات الریه نیز مبتلا شود. از همین رو لازم است تا نسبت به نشانه‌های این بیماری مانند التهاب گونه، درد و تورم، دمای بالای بدن، وجود زخم در دهان و زبان، عدم تمایل به تغذیه و افسردگی دام توجه کرد.

خدمات دارویی در زمینه بیماری های دامی

ستفاده از واکسن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های دامی
استفاده از واکسیناسیون برای دام بهترین و امن‌ترین راهکار ایجاد سلامت برای دام شما است. با استفاده از این راهکار، دام شما متناسب با نیازی که به درمان دارد، می‌تواند واکسیناسیون مورد نظر را دریافت کند. از همین رو با شناخت محیط اصلی دام و بررسی وضعیت سلامتی کلی دام، می‌توان برنامه‌های منحصربه‌فردی برای واکسیناسیون دام و در جهت سلامتی آن انتخاب نمود. برخی از اصلی‌ترین واکسن‌های ایمن‌سازی دام از هرگونه بیماری عبارت است از:
⦁ واکسن ویبرو باکترین
⦁ واکسن اسکور.
⦁ واکسن لپتو باکترین 5 گانه
⦁ واکسن Trich
⦁ واکسن هموفیلوس باکترین
⦁ واکسن چهارگانه BRD
آخرین نکات درباره بیماری‌های دام
حال که با بیماری‌های دامی آشنا شدید، حتما به خوبی نسبت به میزان اهمیت سلامت دام خود نیز آگاهی دارید. زمانی که یک دام بیمار می‌شود، به راحتی می‌تواند دام‌های دیگر را نیز با بیماری درگیر کند. از همین رو بیماری‌های دام می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد. شناسایی اصلی‌ترین بیماری‌های دام می‌تواند در بهبود روند درمان و افزایش سلامتی کمک کننده باشد. از همین رو با بررسی راهکارهایی درمانی مانند واکسیناسیون دام، تلاش کردیم تا از بروز هرگونه مشکلات جدی برای سلامتی دام جلوگیری لازم را به عمل آوریم.

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه بیماری های ویروسی کلیک کنید.

این مطلب را از دست ندهید : کنترل بیماری های ویروسی در دام

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط