پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

انتقال بیماری از انسان به طیور

افراد ممکن است از یک مرغداری به مرغداری دیگری بروند و وسیله ای باشند برای انتقال ارگانیزم های بیماریزا

هرچه افراد به مرغ ها نزدیک تر شوند، هرچه مدت تماس آنها با مرغ ها بیشتر باشد، و هرچه فاصله زمان رفتن به مرغداری دیگر کوتاه تر باشد، احتمال اینکه عوامل بیماری زا را با خود منتقل کنند بیشتر میشود. اگر این خود شما هستید که از یک گله دیگر بازدید کرده اید، برای کاستن از خطر انتقال بیماری میتوانید دو کار انجام دهید:

یا تماس نزدیک با مرغ ها را به کمترین برسانید، و یا فاصله زمانی رفتن به گله خودتان را طولانی تر کنید. ما، فاصله زمانی میان بازدید دو مرغداری را (روزهای دوری از مرغ ها) یگوییم. این، شمار روزهایی است که کسی می باید پیش از اینکه از مرغداری بازدید کند، خود را از تماس با هر گونه مرغی دور نگه دارد. شمار این روزها شاید لازم باشد تا 5 روز هم به درازا بکشد.

*کسانی را که میباید از مرغداری بازدید کنند، باید پیش از ورود به گله پاکیزه کنید برای جلوگیری از انتقال بیماری. اینکار میتواند از پوشیدن روکش کفش در ورودی مرغداری، تا دوش گرفتن جدی را شامل شود. دستورالعمل ورود به گله، با بالاترین بایوسکیوریتی، رده های متفاوتی را در بر میگیرد:

 

  • برنامه روزهای دوری از مرغ ها باید رعایت شود.
  • وسایل شخصی بازدیدکننده، از جمله تلفن همراه آنها باید در اتومببیلشان بماند.
  • کفش و همۀ لباس ها، در رختکن بیرونی بماند.
  • به خوبی دوش بگیرند و موی سر را با شامپو یا صابون ضدمیکروب بشویند.
  • خودشان را با حوله پاکیزه، به خوبی خشک کنند و لباس پاکیزهای را که از سوی مرغداری آماده شده است بپوشند تا انتقال بیماری شکل نگیرد.
  • دست ها را با الکل و یا ژل ضدعفونی کننده، میکروب زدایی کنند جهت جلوگیری از انتقال بیماری.

در مرغداری هایی که کارکنانی از ملیت های مختلف دارند، روند انجام دستورالعمل ها باید به صورت شکل های مناسب نشان داده شوند، و در جاهای مناسب در برابر دید همۀ کارکنان قرار گیرند. برای اینکه کارکنان مرغداری همگی دوش میگیرند، امکانات زیر را فراهم کنید:

 

  • دوش آب باید پاکیزه، و بدون آلودگی ها نگهداری شود.
  • دمای هوای محیط دوش گرفتن، مناسب باشد.
  • جریان آب داغ به خوبی برقرار باشد و از سر پاشنده (دوش) آب کافی روان شود.
  • صابون و شامپوی ملایم در دسترس باشد.
  • حوله پاکیزه و بزرگ در دسترس باشد.

 

  • تحریک مرغ به غذا خوردن

بزرگترین اشتباهی است که یک پرورش دهنده طیور (مرغدار) می تواند مرتکب شود و این بزرگترین صدمه ای است که مرغدار، خود می تواند به فارمش وارد آورد، باید موکدا گفت که ایراد و اشکال اساسی در همین جاست به این دلیل که مرغ پس از هر تحریک به غذاخوردن و دویدن برای غذا دچار استرس شدید گردیده و در این حالت چند استرس ناگهانی به مرغ تحمیل خواهد شد، اول استرس ناشی از تحریک برای غذا، دوم استرس حاصل از دویدن و دیگر استرس بخاطر عجله و سرو کول هم بالا رفتن برای  ترس دست نیافتن به غذا، که موارد ذکرشده استرس های قبل از غذا خوردن بوده و  افزایش ضربان قلب ناشی از هضم غذا نیز به ضربان های بالا باید اضافه شود.

یادآور می شود که در غذا خوردن، تفاوتی بین مرغ و انسان بوده و آن اینکه مرغ با هر تحریک به غذا، یک وعده  غذایی اش بیشتر شده  مثلا اگر شما مرغ را یازده بار تحریک به غذا خوردن بنمایید علی رغم سیری اش، ده بار دیگر هم غذا خواهد خورد و در این صورت مشکلات ناشی از پرخوری نیز که باعث ضربان های شدید تر قلبی خواهد شد نیز به موارد فوق اضافه می گردد. 

 

 

 

 

 

 

این مطلب را از دست ندهید: شناسایی مرغ های سالم از بیمار

 

تصور کنید که این موجود خوشمزه با این ضربان ها و تنفس های ممتد و تند و ناقص و سطحی ناشی از این همه استرس به چه حال و روزی خواهد افتاد و با تمام این اوصاف چه بلایی به روز این پرنده زیبا آمده و خواهد آمد، ضربان های بیش از حد قلب و نفس نفس زدن ها یعنی تعدد تنفس های ناقص باعث افزایش های ناگهانی و در بعضی اوقات پایین و بالا رفتن های شدید فشار خون شده و صدمات جبران ناپذیری را چه با اثر سوء فوری و چه با اثرگذاری سوء در آینده را  به این موجود تحمیل خواهد کرد.

– حاصل این استرس ها، بالارفتن بیش از حد فشار خون و تنفس ناقص و تغییرات شدید آنها باعث پاره شدن رگهای طیور و صدمات اساسی فوری به امحاء و احشاء بدن این موجود که در مرحله اول باعث مرگ گردیده و آزردگی قسمتی از اعضاء و جوارح مرغ که با موارد فوق به او تحمیل گردیده، باعث تضعیف وی و مرگ  این موجود در مرحله دوم خواهد شد و بیماری هایی که بظاهر منشاء مجهولی داشته ولی بعلت سوء مدیریت های گذشته بوده باعث بیماری های مزمن و عملا لاعلاج گردیده و در نهایت با عث از بین رفتن این موجود با ارزش خواهد شد.

– از مشکلات دیگر اینکه بدلیل هول زدن طیور  برای خوردن دان بیشتر، داخل شدن دان به نای مرغ  نیز باعث خفگی او خواهد شد و این نوع مرگ را باید به تلفات گفته شده فوق اضافه نمود، حاصل نتایج گفته شده در بالا جمع شدن مرغ هایی که سکته کرده اند و خفه شده اند در کنار دانخوری ها و یا آبخوری ها دلایل و گواه روشنی از عوارض این مشکل بزرگ می باشد.

 

– یکی دیگر از فشار هایی که توسط مرغدار به طیور وارد می آید و باعث استرس شدید و پرخوری خواهد شد این است که  به محض ورود یک انسان به داخل سالن طیور، مرغ ها ترسیده و پس از فرار ناشی از ترس انسان از روی مرغ هایی که خوابیده اند رد شده و آنها را از خواب ناز بیدار می کنند، حال اگر یک کارگر مرغداری در روزحداقل 10 بار به داخل سالن برود درست مثل اینست که شما در حال خواب باشید و یک نفر به مدت مثلا 10 بار دست شما یا پای شما را بشدت لگد نموده و شما 10 بار بطور ناگهانی از خواب بپرید و صبح که از خواب بیدار می شوید چه حال و روزی دارید، بد اخلاق، عصبی، بی حوصله، بی اشتها و…

حال این استرس بزرگ را به استرس ها و ضربان قلب و نفس نفس زدن مرغ و تنفس ناقص گفته شده در فوق نیز اضافه می شود، ایراد بزرگی را که این مورد ایجاد خواهد کرد علاوه برموارد بالا با هر بار بیدار شدن مرغ علاوه بر وارد آمدن استرس مضاعف به وی یک بار به وعده غذایی اش افزوده خواهد شد و بالنتیجه ده بار دیگر به وعده های غذایی مرغ اضافه شده، بنابراین پرخوری از اشکالات بزرگ این مورد خواهد بود و عوارض آن معلوم.

 

* یادآوری: کارکنان مرغداری هر بار که به توالت میروند می باید پیش از بیرون آمدن، دست هایشان را با دقت بشویند و با ماده ضدعفونی کننده میکروب زدایی کنند تا انتقال بیماری بوجود نیاید. شیوه شستشو و ضدعفونی کردن دست، میانه انگشتان، و نوک انگشتان را با تصویر، در توالت نشان بدهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

به یاد داشته باشید که: انسان در دو زمینه با دیگر جانوران تفاوت دارد. انسان دوست دارد – میانبر – بزند، یا حتی کارهایی را خوب نمیفهمد – دور – بزند، و به جای روشی که به او گفته اند، به راه خودش برود، به شیوه خودش انجام دهد. هر یک از اینها که باشد، برنامه بایوسکیوریتی را زیر سؤال میبرد. بنابراین، همیشه بهترین کار این است که دلیلی را که انجام کارها را ضروری می سازد برای آنها به خوبی توضیح بدهید.

*شرکت نیکوتک

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *