پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

خواص گوشت شتر مرغ

مقالات , وبلاگ

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

خواص گوشت شتر مرغ

گوشت شتر مرغ در دسته گوشت های قرمز می باشد و از فواید بسیاری برخوردار است.

 

  • ترکیبات گوشت شترمرغ

 میزان چربی، کالری و کلسترول آن کم و غنی از ویتامین های ب1، ب2 ،A ،C و منیزیم و روی است. ران و سینه بخش های اصلی گوشت شترمرغ را تشکیل می دهد.مهم ترین مزیت بهداشتی گوشت شترمرغ آن است که در مقایسه با گوشت گاو هیچگونه بیماری انگلی را به انسان منتقل نمی کند.گوشت شتر مرغ مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح ان سرکه است. فاکتور مهم دیگری که در این گوشت پیدا می شود، ویتامین E است که یکی از موثرترین آنتی اکسیدان های طبیعی است.

 

  • مواد مغذی و ویتامین های گوشت شترمرغ
  1. پروتئین – ویتامین B6 – ویتامین B12 – آهن – تیامین
  2. ریبوفلاوین
  3. نیاسین
  4. فسفر
  5. روی

 

  • پروتئین بالا (به‌ویژه برای ورزشکاران)

ورزشکاران برای عضله‌سازی و ترمیم عضلات‌شان که در زمان ورزش آسیب دیده‌اند به پروتئین نیاز دارند. همچنین، پروتئین موجب بهینه‌سازی ذخیره‌ی کربوهیدرات به شکل گلیکوژن است. پروتئین منبع ایده‌آلی برای سوخت و ساز زمان ورزش به حساب نمی‌آید، ولی زمانی‌که رژیم غذایی‌مان کربوهیدرات کافی را در خود جای نمی‌دهد، می‌توان از آن استفاده کرد.

اگر می‌خواهید عضله‌سازی را سرعت ببخشید، فراهم کردن منبع خوبی از پروتئین در طول روز ضروری است. پروتئین از آمینو اسید تشکیل شده است. این آمینو اسیدها هستند که عضلات و ذرات بدن را تشکیل می‌دهند. بدون آمینو اسید، ایجاد، حفظ و ترمیم بافت‌ها و عضلات کاری غیرممکن است.

 

  • سدیم پایین

گوشت شترمرغ در مقایسه با دیگر انواع گوشت از سدیوم کمتری برخوردار است. سدیوم از جمله عناصری است که در بسیاری از خوراکی‌ها و حتی آب نیز وجود دارد. بدن ما به میزان اندکی سدیوم در رژیم غذایی‌مان نیاز دارد تا بتوان حجم و فشار خون را کنترل کرد. بااین‌حال، بسیاری از افراد چندین برابر میزان مورد نیازشان سدیم مصرف می‌کنند. افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند، مانند فشار خون بالا، سنگ کلیه، و بیماری‌ها قلبی، بهتر از از گوشت شترمرغ استفاده کنند و از خواص گوشت شترمرغ بهره بگیرند.

 

 

 

  • سرشار از آهن

گوشت قرمز به‌طور کلی سرشار از آهن است و در میان انواع گوشت‌ها بیشترین میزان آهن به گوشت شترمرغ تعلق دارد. ولی افراد به دلیل بالا بودن میزان چربی موجود در انواع گوشت از مصرف کافی آن برای تأمین نیاز آهن بدن‌شان امتناع می‌کنند. ولی این موضوع (بالا بودن میزان چربی) درباره گوشت شترمرغ صحت ندارد. به راحتی می‌توانید از گوشت شترمرغ استفاده کنید و آهن مورد نیاز بدن‌تان را تأمین کنید.

 

گوشت شتر مرغ شبیه گوشت گاو به نظر میرسد با مزه همسان، اما در کالری، چربی و کلسترول خیلی کم شباهت دارند. گوشت شترمرغ 66 درصد چربی کم تر از گوشت گاو و 50 درصد چربی کم تر از مرغ را دارد.

تا آنجا که به ارزش کالری مربوط می شود، گوشت شتر مرغ کالری کمتری نسبت به مرغ، بوقلمون، بره و گاو دارد. این گوشت غنی از پروتئین است و حاوی آهن بیشتری نسبت به گوشت گاو، بره، بوقلمون و مرغ می باشد.

برخلاف مرغ و بوقلمون، هیچ گوشت سینه ای در شتر مرغ وجود ندارد. گوشت شتر مرغ عمدتاً از پاها، ران پرنده برداشته می شود چراکه در این پرندگان، چربی بدن خارج از ماهیچه ها ته نشین می شود و داخل و قاطی خود گوشت نیست.

 

این مطلب را از دست ندهید: مراحل پرورش شتر مرغ

 

خواص گوشت شتر مرغفواید سلامتی

  • گوشت شترمرغ برای بهبود انرژی

پروتئین یکی از مواد مغذی مهم است که به شما کمک می کند ورزش های سخت را انجام دهید و حتی برخی ترمیم سریع عضلات آسیب دیده هم مفید است. این گوشت حاوی 90 درصد از نیازهای روزانه آهن شماست که اگر کمبود آهن داشته باشید، به احتمال زیاد خسته می شوید و علائم دیگری از کم خونی را به صورت منظم نشان می دهید.

  • سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی

 این گوشت دارای موادمعدنی ضروری مانند روی، منیزیم و ویتامین های B1، B2و نیاسین است. به دلیل خواص رژیمی و ترکیبات شیمیایی مناسب گوشت شترمرغ، این گوشت به ورزشکاران به خصوص افرادی که دارای فعالیت طولانی مدت هستند و افرادی که تازه بیماری شان بهبود یافته و همچنین جوانان توصیه می شود.

  • کاهش دهنده استرس

گوشت شترمرغ به طور طبیعی در برابر باکتری های مضر مثل E.coli و Salmonella مقاوم است. در واقع یک PH خاص در این گوشت مانع آلودگی آن به این باکتری ها می شود. برای دست یابی به این حد PH تولید کننده های شترمرغ باید در طول فرایند حمل و نقل و در حین کشتار، استرس آنها را کم کنند.

 

 

  • جگر شترمرغ

همچنین جگر شتر مرغ و قلب آن نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و برخی از قسمت های گردن شتر مرغ نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است.
ساختار گوشت شترمرغ عضلانی می باشد و به راحتی از استخوان بافت رابط جدا می‌شود. اگرچه به خاطر طعم و رنگ قرمزش با گوشت گاو قابل مقایسه است، اما گوشت شترمرغ به تردی گوشت مرغ می باشدو دارای فیبرهای ماهیچه‌ای کوتاه است.

 

  • کاهش وزن

 کم بودن چربی بین ماهیچه ای گوشت شترمرغ یکی از خواص مهم آن به شمار می رود لذا مصرف متعادل آن برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا از بیماری قلبی عروقی رنج می برند مفید است.

  • رفع افسردگی

 این گوشت به دلیل دارا بودن اسید چرب و غیراشباع امگا 3 تاثیر مفیدی در جلوگیری از لخته شدن خون و افسردگی دارد.

  •  گوشت شتر مرغ بدون قند است

در حالی که گوشت شتر مرغ عاری از قند است, گوشت قرمز برای افرادی که قند خون بالا دارند، توصیه نمی شود. خوردن بیش از حد گوشت قرمز برای قلب خوب نیست، به خصوص برای بیماران دیابتی با این حال پزشکان می گویند که شتر مرغ کاملاً مفید است، حتی اگر شما مبتلا به دیابت باشید. شاخص کلیسمی گوشت شترمرغ صفر است و انتظار نمی رود که باعث افزایش سطح گلوکز شما شود.

برای افرادی که نمی توانند از همبرگر و استیک دور بمانند, خبر خوب این است که شتر مرغ تقریباً مزه یک سانی دارد!

  •  گوشت شترمرغ غنی از ویتامین B12

خواص گوشت شتر مرغما قبلاً در بخش سلامت نمناک اشاره کردیم که شما می توانید نیاز کامل ویتامین B12 تان را تنها از گوشت شتر مرغ دریافت کنید. این ویتامینی است که اغلب توسط برخی افراد نادیده گرفته می شود, اما فواید فوق العاده ای دارد که شما به آن نیاز دارید.

ویتامین B12 احتمال ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر را کاهش می دهد و همچنین از دیگر علائم پیری، مانند کاهش حافظه و عملکرد ماهیچه جلوگیری می کند.

خبر خوب در اینجا متوقف نمی شود، زیرا شما شانس خود را برای بسیاری از بیماری های مختلف با دریافت ویتامین B12 کاهش می دهید, از جمله انواعی از سرطان ها مانند سرطان ریه و کولون.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *