پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

آشنایی با نژاد های گاو ایرانی

 

نژاد های گاو ایرانی: در ایران به معنای واقعی نژاد گاو گوشتی نداریم.اما در بعضی از مناطق ایران بالاخص در استان سیستان و بلوچستان , گیلان,کردستان و مازندران یک سری گاو های بومی وجود دارند که می توان از پاره ای جهات آنها را جز گاوهای گوشتی نام گذاری کرد.

  • نژاد های بومی گاو ایرانی

 طبق نظرات مختلفی که درباره ی بهره وری نژاد های ایرانی وجود دارد عده ای نژاد های خارجی را به خاطر تولیدات بالا به کار می برند. اما مقاومت سلامتی پایین تری دارند، در مقابل نژاد های بومی گاو ایران علاوه بر این که می توان تولیداتش را به مرور با اصلاح نژاد، تغذیه مناسب و بهداشت مطلوب بالا برد و به رقبای خارجی رساند به علاوه نژاد های بومی به خاطر سازگاری با آب و هوای ایران کم تر دچار مریضی و مشکلات بهداشتی می شوند و از نظر نویسنده چه بهتر که نژاد های بومی در حال انقراض را حفظ کرده و برتری این نژاد های ایرانی را نسبت به دام خارجی اثبات کنیم.

گاو حیوانی است بدون تغییرات فصلی تولید مثلی؛ یعنی در کل سال قادر به انجام زاد و ولد می‌باشد. طول حاملگی این حیوان ۹ ماه بوده و غالبا تک ‌قلوزا می‌باشد. اگر چه دو قلوزائی و چند قلوزائی نیز گاه دیده می‌شود. احتمال دوقلوزائی در گاو ۲-۱ درصد می‌باشد.
نزدیک به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح با تغییر زندگی انسان از شکارگری به کشاورزی و بدنبال توسعه مزارع، گاوهای وحشی به این کشتزارها هجوم می‌آوردند که به تدریج بشر توانست تعدادی از این حیوان را به اسارت درآورده و اهلی نماید.
گاو پس از سگ و گوسفند و بز و گربه، اهلی شد. ابتدا از گوشت گاو استفاده می‌شد اما سرانجام انسان توانست چگونگی دوشش شیر گاو را فرا بگیرد. باستان‌شناسان معتقدند اهلی شدن گاو در آسیا و خاور میانه بین ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح انجام شده‌است. احتمالا یکی از هدفهای اصلی اهلی کردن گاو بارکشی بوده‌ است. از نیروی فیل، شتر و اسب بعد از گاو استفاده شد.

 

  • گاو تالشی(طالشی)

– ‌نژاد: شیری – گوشتی
– پراکنش: تالش و متاسفانه رو به انقراض.
– ‌جثه: بزرگ
گاو تالشی:

رنگ گاو نژاد تالشی: اغلب به رنگ سیاه تا قرمز آجری دیده می شود و البته گاهی نیز به رنگ زرد و سفید آهویی دیده شده است. گاو نژاد تالشی به طور متوسط در هر دوره شیردهی 645 کیلوگرم (5 درصد چربی) شیر تولید می کند.

 

 

  • گاو دشتیاری

– نژاد: شیری – گوشتی
– رنگ: غالبا قهوه‌ای سوخته، گاهی سیاه، حنایی، طوسی و ابلق
– جثه: بزرگ
– میانگین تولید شیر در یک دوره شیردهی: ۹۶۳ کیلوگرم

 

 

 

  • گاو سرابی

‌- نژاد: شیری – گوشتی (بهترین نژاد کوهستان)
– رنگ: متنوع از زرد روشن تا قهوه‌ای سوخته، اطراف چشم سفید تا قهوه‌ای
– جثه: بزرگ
– جمعیت: ۶۰ هزار راس و در حال خروج از چرخه تولید

گاوها به طور متوسط در هر دوره شیردهی  1477 کیلوگرم ( 4.77 درصد چربی) شیر تولید می کنند و میزان افزایش وزن روزانه شان تقریبا 904 گرم است.

 

 

این مطلب را از دست ندهید: بهترین خوراک گاوهای شیری

 

  • گاو سیستانی

‌- نژاد: گوشتی
– رنگ: غالبا سیاه و گاهی ابلق
– جثه: بزرگ
– میانگین تولید شیر در یک دوره شیردهی: ۱۴۳ کیلوگرم
– سایر خصوصیات: متوسط افزایش وزن روزانه ۱۳۱۷ گرم با ضریب تبدیل خوراک به وزن زنده ۸ به ۱.

گاو سیستانی از نژادهای بومی منحصر به فرد کشور است که روزانه یک کیلو و 200 گرم تولید گوشت می کند و شیر آن در مقایسه با سایر نژادهای گاوی کشور دارای درصد چربی بیشتری است. گاو سیستانی برترین نژاد گاو گوشتی ایران است که در مقایسه با سایر نژادهای دامی کشور قابلیت های فراوان و بی نظیر دارد.گاو سیستانی تنها نژاد گاو گوشتی کشور است که استعداد افزایش گوشت را روزانه بین یک کیلو و 200 تا یک کیلوو 30 گرم دارد.فلورمیکروبی شکنبه گاو سیستانی به شیوه ای است که بسیاری از علف های هرز منطقه از جمله نی که داری فیبر بالایی است، هضم کرده و تبدیل به شیر گوشت می کند که بقیه دام های بومی ایران این توانایی را ندارند.یشینه نژاد گاو سیستانی در منطقه نشان می دهد که دارای رنگ های مختلف بوده و در تحقیقات نشان داده شده که گاوهای رنگی بیشتر در مناطق روستایی و گاو های با رنگ سیاه در اطراف دریاچه هامون پراکنده بوده اند.درصد شیر گاوهای رنگی نسبت به گاوهای سیاه بیشتر بوده اما گاوهای سیاه قابلیت تولید گوشت بیشتری دارند.60 درصد لاشه گاو سیستانی گوشت خالص بوده و این در حالی است که در بقیه دام ها نسبت درصد گوشت به لاشه 50 درصد است.

 

  • گاو گلپایگانی

‌- نژاد: شیری – گوشتی (بهترین نژاد گاو شیری ایران)
– رنگ: غالبا قرمز حنایی
– جثه: متوسط
– میانگین تولید شیر در یک دوره شیردهی: ۵۸۰ کیلوگرم با ۷۲/۴ درصد چربی
– سایر خصوصیات: متوسط افزایش وزن روزانه ۸۹۴ گرم

 

 

 

  • گاو نجدی

– نژاد: شیری – گوشتی
– رنگ: غالبا قرمز حنایی
– جثه: بزرگ
– میانگین تولید شیر در یک دوره شیردهی: ۵۸۰ کیلوگرم با ۷۲/۴ درصد چربی

گاو نجدی:

این گاو ایرانی نژادی شیری – گوشتی است که جثه ای بزرگ داشته. این نژاد، نژاد اصلی گاو در منطقه خوزستان می باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *