پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

مهم‌ترین نکات غذای ماهی کپور در استخر

مهم‌ترین نکات درباره غذای ماهی کپور در استخر

برای آن که بتوانید به پرورش هر حیوانی به صورت محلی و در خارج از محیط اصلی زندگی او بپردازید، لازم است تا شرایطی را برای او فراهم کنید. یکی از اصلی‌ترین شرایط فراهم کردن غذاهای مناسب با توجه به نیاز موجود در حال پرورش است. در این مقاله برای آشنایی با این موارد به سراغ ماهی کپور رفتیم تا درباره غذای ماهی کپور برای انواع پرورشی و موجود در استخر نکاتی را بیان کنیم. نکاتی که به شما کمک کند تا به اطلاعات بیشتری درباره این ماهی و غذای آن دست پیدا کنید و در نهایت بتوانید شرایط پرورش خوبی را برای آن به وجود آورید.

اصلی‌ترین ویژگی‌های ماهی کپور آزاد و پرورشی

زمان که از هر حیوانی سخن می‌گوییم، برای آشنایی اولیه لازم است تا درباره اصلی‌ترین ویژگی‌های این حیوان نکاتی را بیان کنیم. ماهی کپور جز ماهیانی است که در آب‌های شیرین زندگی می‌کند و به عنوان بزرگترین ماهی دریای خزر نیز شناخته می‌شود. این نوع ماهی که به یک خانواده بزرگ از انواع ماهیان اتلاق می‌شود، دارای انواع بسیاری است و هرکدام در دسته بندی‌های کوچکتری جای می‌گیرند. کپور سرگنده، کپور علفخوار، کپور نقره‌ای و برخی دیگر موارد، نشان دهنده انواع مختلف این ماهی هستند.

با اینکه این ماهی به عنوان ماهی آب‌های شیرین شناخته می‌شود، آن را در آب‌های شور و آزاد نیز می‌توان مشاهده کرد. ضمن اینکه این ماهی به صورت پرورشی نیز در استخرهای پرورش ماهی وجود دارد. با این حال، غذای این ماهی بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است تا به صورت دقیق تامین گردد. از همین رو در ادامه به سراغ این موضوع رفته‌ایم و درباره آن نکاتی را بیان خواهیم کرد.

غذای ماهی کپور
این مطلب را از دست ندهید : مکمل غذایی ماهی قزل آلا

غذاهای مناسب برای ماهی کپور پرورشی و در استخر

از آنجایی که ماهی کپور به عنوان یک ماهی در آب‌های شیرین شناخته می‌شود، لازم است تا در صورت تلاش برای پرورش آن، نسبت به غذای این جاندار کمی دقت بیشتری را به خرج داد. همان‌طور که پیش از این بیان شد، غذای ماهی کپور از اهمیت بالایی برخوردار است و انواع پرورش یافته این ماهی در استخر ممکن است از غذاهای متناسب بی‌بهره باشند.

غذای ماهی کپور

انواع غذای مناسب برای ماهی کپور در استخر

از همین رو در صورتی که به دنبال پرورش ماهی کپور در استخر هستید، لازم است تا نسبت به تهیه غذای این ماهی توجه و دقت کافی را داشته باشید. ماهی کپور غذاهای مختلفی را به عنوان غذای خود مورد استفاده قرار می‌دهد که چهار دسته اصلی از این موارد عبارت است از:

  1. سبوس غلات
  2. تفاله سویا
  3. حشرات
  4. لارو ها و کرم‌ها

4 اصل ثابت برای غذادهی به این ماهی

در کنار انواع غذاهایی که برای ماهی کپور در بازار وجود دارد، موضوعات دیگری نیز در رسیدگی به غذای ماهی کپور در استخر از اهمیت برخوردار است. این موارد دقیقا مانند غذای ماهی کپور می‌تواند بر روی سلامتی این جاندار تاثیر گذاشته و موجب افزایش نسل یا کاهش نسل آن شود. از همین رو لازم است تا این نکات را به دقت بررسی کرده و در حین فراهم کردن غذای این جانداران، این نکات را در نظر داشته باشید. 4 مورد اصلی و اصل ثابت برای غذادهی به ماهی کپور عبارت است از:

  • زمان ثابت برای غذا دادن

ماهی کپور برای آن که بتواند غذای مناسبی خود را دریافت کند و به خوبی به رشد و نموی خود برسد، نیاز به زمان ثابت برای غذادهی دارد. در واقع برای آن که بتوان ماهی کپور را به سلامت و با اطمینان به میزان رشد لازم رساند، لازم است تا زمان مشخص و دقیقی را برای غذادهی به ماهی کپور مشخص کنید. به این ترتیب ماهی کپور می‌تواند با صرف حداقل انرژی و در زمان تعیین شده و مقرر خود را به غذا رسانده و انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کند.
تغییر کردن زمان غذادهی به ماهی کپور می‌تواند سبب انتظار کشیدن ماهی شود و گشنگی بیشتری را برای او به وجود آورد. از آنجا که ماهی کپور تربیت پذیر بوده و می‌تواند زمان مشخصی را برای دریافت غذای خود قبول کند، بهتر است تا این زمان را به صورت دقیق رعایت نمایید.

  • میزان کمی و اندازه ثابت برای غذا

برای آن که ماهی بتواند رشد ثابتی را براساس نیاز خود داشته باشد، لازم است تا میزان غذای ماهی به صورت کلی ثابت بوده و براساس یک میزان متناسب با نیاز خود پیش برود. البته این موضوع در زمان‌هایی که ماهی نیاز به رشد و نموی بیشتری دارد و تحت شرایط و عوامل مختلف می‌تواند تغییراتی را در خود مشاهده کند. با این حال، لازم است تا به ثابت بودن کمیت غذای ماهی کپور نیز توجه داشته باشید.

  • ثابت نگه داشتن کیفیت غذا

تغییر کردن کیفیت غذای ماهی کپور باید آنقدر آرام باشد که ماهی به هیچ عنوان متوجه این موضوع نشود. در واقع برای آن که بتوان ماهی سالمی را پرورش داد، اهمیت تغییر نکردن کیفیت غذا به گونه‌ای محسوس بسیار قابل مشاهده است. در صورتی که ماهی تغییر محسوس غذا را متوجه شود، این موضوع می‌تواند موجب پس زده شدن غذا یا نیاز به غذای بیشتر توسط ماهی شود. موضوعی که خود به تنهایی می‌تواند مشکلاتی را برای ماهی و سلامت لو به وجود آورد.

  • تغییر نکردن محل غذادهی به ماهی

به عنوان آخرین اصل درباره نحوه غذادهی به ماهی کپور، می‌توان به ثابت نگه داشتن محل غذادهی به این ماهی اشاره کرد. محل قرار دادن ظرف غذای ماهی کپور در داخل استخر لازم است تا به صورت ثابتی باشد. در صورت نیاز به تغییر فضای ظرف غذا به دلیل ایجاد آلودگی، لازم است تا این تغییر به مرور و آرام صورت گیرد تا ماهی دچار آسیب شدیدی نشود و بتواند این تغییر را به مرور قبول کند.

این مطلب را از دست ندهید : روش پرورش ماهیان گرمابی(کپور)

سخن آخر مقاله

اگر به دنبال پرورش ماهی کپور هستید و می‌خواهید به بهترین و درست‌ترین روش‌های ممکن ماهی کپور خود را پرورش دهید، خواندن این مقاله می‌تواند به کمک شما بیاید. در این مقاله سعی کردیم تا با بیان مهم‌ترین نکات درباره غذای ماهی کپور، راهی برای پرورش بهتر این ماهی مشخص کنیم. امید است خواندن این نکات به شما کمک کرده باشد که با در نظر گرفتن شرایط بهتر بتوانید پرورش ماهی کپور را به شیوه درست‌تری به پیش ببرید.

برای آشنایی کامل با محصولات در حوزه مکمل غذایی ماهی کلیک کنید.

غذای ماهی کپور

محصولات مرتبط

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *