پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان

پرورش بلدرچین در خانه

انواع روش پرورش بلدرچین

اگر شما قصد فعالیت جدی در پرورش بلدرچین را دارید بهتر است از همین شروع کار نوع و روش کار خود را انتخاب کنید. وقتی صحبت از نگهداری بلدرچین میکنیم ابتدا باید مشخص کنیم چه نوعی از پرورش را قرار است انجام دهیم. شما می توانید یک مجموعه کامل نگهداری مولد بلدرچین که واحدهای بلدرچین تخمگذار خوراکی، واحد جوجه کشی بلدرچین، پرورش بلدرچین گوشتی، تولید و پرورش نیمچه مادر مولد یا تخمگذار بلدرچین، تا کشتارگاه و سالن بسته بندی گوشت و تخم بلدرچین و حتی واحد فناوری کود بلدرچین را به عنوان زیر مجموعه ها درخود جای داده باشد راه اندازی کنید. یا یک بخش از مراحل پرورش بلدرچین، مثلا فقط نگهداری بلدرچین تخمگذار را انجام دهید.

حال هر کدام که باشد باز هم  شغل پرورش بلدرچین در دنیا به چندین روش به صورت سنتی یا (نیمه صنعتی) و صنعتی و در محدوده های متفاوت درآمدی  تقسیم بندی و قابل انجام می باشد.

 

ویژگی‌های پرنده بلدرچین

بلدرچین پرنده‌ای پرجنب و جوش از خانواده ماکیان و زیرخانواده کبک‌سانان است و دارای گوشت بسیار لذیذ، خوش‌طعم و مقوی است. دلیل طعم مطبوع گوشت این پرنده وحشی، جست‌و‌خیز فراوان و پروازهای متناوبی است که در طول حیات خود انجام می‌دهد. به طور کلی بلدرچین‌ها پرندگانی پرطاقت، نیرومند و مقاوم می‌باشند و می‌توانند در گستره وسیعی از مناطق با آب و هواهای گوناگون رشد و تولید مثل نمایند که این توانایی ناشی از قدرت سازگاری بالای آن‌ها با شرایط گوناگون محیطی می‌باشد.
بلدرچین دارای گوشتی با پروتئین بالا و درصد چربی کمتری می‌باشد که برای کودکان و بیماران بسیار سودمند و مفید می‌باشد. همچنین کیفیت تخم بلدرچین بالا و دارای انواع ویتامین‌ها (به جز ویتامین c ) بوده و میزان کلسترول آن از تخم مرغ کمتر است.

انتخاب نژاد بلدرچین مناسب برای پرورش

بلدرچین نژاد های متفاوتی دارد، برای انتخاب صحیح نژاد بایست بازار هدف خود را بررسی کنید. در محل زندگی شما بیشتر تخم بلدرچین مصرف میشود یا گوشت آن ؟ ایا در حال حاضر در شش ماهه اول سال هستید یا شش ماهه دوم سال ؟ این سوالاتی است که بایست از خود بپرسید. بازار هدف، محصول تولیدی را مشخص می کند. همچنین معمولا بنا به تجربه در فصول گرم سال تخم بلدرچین خواهان کمتری دارد و پرورش دهندگان رو به تولید بلدرچین گوشتی می آورند. در این بین نژادها، بلدرچین ژاپنی برای پرورش تخمگذاری و بلدرچین سفید و سینه هندی برای گوشت پرورش داده میشوند. برای افراد تازه کار معمولا پرورش بلدرچین در نژاد معمولی بهتر می باشد.

 

  • بلدرچین معمولی: که با نام علمی coturnix coturnix  مشهور است یکی از گونه های بلدرچین است که خواستگاه اصلی آن به آسیا، اروپا و آفریقا برمی گردد حتی گستردگی این نژاد در مناطق شمال ایران هم پراکنده شده است. طول بدن بلدرچین های معمولی، بین 16 الی 18 سانتی متر است و وزن آنها به 200 گرم هم می رسد. آنها به راحتی قادرند در مسیرهای طولانی پرواز کنند و خود را به مناطق گرمسیر برسانند تا به حیات خود ادامه دهند.
  • بلدرچین ژاپنی: با نام علمی Coturnix japonica  یکی دیگر از نژادهای بلدرچین است که شباهت بسیار زیادی به نژادمعمولی دارد. خواستگاه اصلی بلدرچین های ژاپنی به  شرق آسیا بر می گردد و به وفور در کشورهای ژاپن، چین، کره جنوبی، ویتنام و تایلند یافت می شوند. جالب است بدانید که این نژادها را به قصد زینتی پرورش می دادند چون افراد زیادی مشتقاق به نگهداری و شنیدن صدای این پرنده بودند تا اینکه امپراطور ژاپن به بیماری سل مبتلا شد و پزشکان توصیه کردند از گوشت بلدرچین بخورد تا التیام یابد و چنین شد که انتظار می رفت از آن پس بسیاری از پرورش دهندگان به خاصیت درمان پذیری این پرنده واقف شدند و آنها را به قصد مصارف گوشتی پرورش دادند که البته از تولید تخم نژاد ژاپنی هم مورد توجه پرورش دهندگان است. طول بدن بلدرچین ژاپنی بین 19 تا 20 سانتیمتر است و وزنش به 150 الی 160 گرم می رسد. ایرانی ها بیشترین مصرف کنندگان تخم و گوشت بلدرچین های ژاپنی هستند و پرورش آن مورد توجه پرورش دهندگان زیادی در ایران است.
  • بلدرچین چینی
  • بلدرچین آبی آفریقایی
  • بلدرچین کالیفرنیایی
  • بلدرچین گامبلی

 

ویژگی های مکان پرورش بلدرچین

مطمئن شوید که فضای کافی برای پرورش بلدرچین در خانه دارید

اگرچه بلدرچین ها جای زیادی را نمی گیرند اما آنها تعداد زیادی جوجه از تخم بیرون می آورند و دقت داشته باشید بلدرچین های نر نمی توانند در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند. اگر می خواهید به عنوان یک فرد با مهارت به تولید و پرورش بلدرچین در خانه بپردازید، حداقل سه عدد قفس برای پشت باغ یا باغچه شما لازم است همچنین کلبه یا پارکینگ ( گاراژ ) جای مناسبی برای شروع است. هر بلدرچین حداقل ۳۰ سانتی متر مربع فضا لازم دارد. اگر این فضا موجود نباشد بلدرچین های شما به دلیل استرس حاصل از تخم گذاری قادر به تخم گذاری نخواهد بود.

 

– اگر قصد پرورش بلدرچین در پشت بام و یا حیاط خانه را دارید، باید برای آنها قفس تهیه نمایید چون بلدرچین ها قادر به پرواز و فرار هستند. هم چنین در قفس آنها باید دانخوری و آبخوری وجود داشته باشد. شب ها برای اینکه خواب راحتی داشته باشند می توانید بر روی قفس انها پرده بکشید. لطفا توجه فرمایید که بلدرچین ها پرندگانی حساس هستند و با صدا های دلخراش و ترسناک دچار استرس شده و سرعت رشد و تخم گذاری آنها را کاهش خواهد داد.

 

اگر در نزدیکی محل شما صدای سگ شب ها زیاد است و یا اینکه خانه تان نزدیک خیابان است و صدای ناهنجار بوق ماشین ها دائما به گوش می رسد. بهتر است آنها را در مکانی سر بسته مانند زیر زمین خانه یا انباری بلا استفاده پرورش دهید چون با این کار از میزان صدا کاسته خواهد شد و در برابر سرما و گرما نیز تا حد زیادی محفوظ خواهند ماند. قفس را در یک اتاق به دور از مزاحمت قرار دهید. بلدرچین ها به مکان آرام و به دور از مزاحم برای تخم گذاری و تولید مثل نیاز دارند.

 

 

– دمای مناسب برای محیط زندگی بلدرچین ها بین 22 الی 26 درجه می باشد، برای جلوگیری از بیماری ها بهتر است این دما رعایت شود. هم چنین جوجه بلدرچین ها تا یک هفته پس از تولد باید در دمای 37 درجه و نور 24 ساعته قرار گیرد، بهتر است بدین منظور از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید و آنها را تا سن دو هفتگی در یک مکان جداگانه قرار دهید چون تغذیه، دما و نورسانی آنها با بلدرچین های بالغ متفاوت است.

 

قفسهایی که باید بدین منظور استفاده کرد

سیستم پرورش بلدرچین در قفس میزیت های بسیاری دارد که باعث میشود بر نگهداری بلدرچین در بستر ارجعیت داده شود. نگهداری بلدرچین ها در قفس های مخصوص اولین مزیت که دارد نیاز به فضای بیشتر را از بین می برد. در یک قفس با سایز طول ۱ متر، عرض ۴۵ سانتی متر و ارتفاع ۲ متر چیزی در حدود 165 عدد بلدرچین بالغ را می توان پرورش داد به همین دلیل می توان در یک محیط کوچک تعداد بیشتری بلدرچین را در طبقات قفس نگهداری نمود.

علاوه بر فضا، نگهداری در قفس مدیریت بلدرچین ها را ساده تر می کند و بهتر می توانید بر آنها نظارت داشته باشید. همچنین از بسیاری از بیماری ها در این سیستم جلوگیری میشود.بیماری های که مربوط به بستر می باشند یا سایر بیماری های که در هنگام نگهداری در بستر بلدرچین ها با آن مواجه میشوند، برای مثال یکی از این بیماری ها ، بیماری آسپرژیلوز یا همان بیماری ناشی از قارچ می باشد، بهتر است بدانید در بستر مناسب از پوشال یا کاه خرد شده استفاده میشود اگر این مواد در محیط مناسبی انبار نشوند و رطوبت با آنها برخورد کند باعث بیماری آسپرژیلوز در بلدرچین ها میشود که به سرعت بر سیستم تنفسی این پرنده عصر گذاشته و باعث تلفات می گردد.به همین خاطر یک قفس مناسب بلدرچین بسیاری بهتر است سیستم بستر می باشد.

– در هنگام خریداری و تهیه قفس ها دقت داشته باشید از قفس های اتوماتیک بهتر است استفاده کنید، قفس های که تخم پرنده را می توان در آنها به سادگی جمع آوری نمود و یا دان ، آب پرنده را به راحتی در اختیارش گذاشت. همچنین به سینی ها و توری های قفس دقت داشته باشید که از جنس ضد زنگ بوده و دچار آسیب دیدگی در کوتاه مدت نشوند. قفس های جدید سینی های مخصوص جمع آوری فضولات پرنده را نیز دارند که به سادگی می توان فضولات بلدرچین را در این قفس ها جمع آوری نمود.

دانخوری ها بیرون قفس تعبیه شده است و حدودا 20 دقیقه زمان در هر وعده برای دانه دادن به بلدرچین ها کافی می باشد.(2 وعده در روز)
– سیستم آبخوری قفسها مجهز به نیپل فنجان دار است که به طور اتوماتیک پر از آب می شود. در این سیستم نهایت بهداشت رعایت شده است. و از شیوع بیماری جلوگیری می کند. شما با این سیستم آبخوری پیشرفته جلوی 50 % از بیماری هایی که از طریق ظرف آب کثیف و مانده منتقل می شود را می گیرید. از مزایای دیگر این سیستم آبخوری این است که هیچگاه زمانی صرف آب دادن به بلدرچینها نمی کنید به طور اتوماتیک با مصرف هر قطره آب دوباره فنجان پر میشود.

در طراحی این قفسها شیبی لحاظ شده است که به محض اینکه بلدرچین تخم می گذارد تخمها قل می زند و به داخل جا تخمی مخصوص می آید و شما نیز مجبور نیستیددر قفس را باز کرده و تخمها را از درون قفس جمع کنید.

– کف قفسها طوری خاصی وجود دارد که چلغوز بلدرچین از داخل سوراخهای آن بیرون می آید و در سینی که زیر هر قفس وجود دارد می ریزد. با این حساب هیچگاه زیر پاهای بلدرچین کثیف و آلوده به میکروب نمی باشد و همیشه تمیز است و جلوی یکی از عوامل مهم بیماری زا در طیور که تجمع میکروب زیر پاهای آنان است را می گیرد. فقط کافی است روی سینی روزنامه پهن کنید و هفته ای یک بار روزنامه را عوض کنید. با این حال باور کنید که اگرآن انباری کنار اتاق خود شما نیز باشد هیچگاه بویی از بلدرچین شما را آزار نمی دهد.

به بلدرچین خود آب شیرین قابل شرب ارائه دهید

مطمئن شوید که ظرف مناسب بلدرچین است یعنی عیق و بزرگ نیست.شما باید ظرف را زود زود تمیز کنید تا باعث ایجاد باکتری در آن نشود.

 

3) تغذیه بلدرچین ها

تغذیه جوجه بلدرچین ها به خصوص بلدرچین های یک هفته ای متفاوت با بلدرچین های بالغ می باشد. معمولا برای بلدرچین های تازه متولد شده نوعی غذای آماده به نام استارتر وجود دارد که برای جوجه بلدرچین ها بسیار مفید می باشد. برای بلدرچین های بالغ نیز انواع پلت ها وکنسانتره آماده وجود دارد. در صورتی که خودتان قصد تهیه غذای بلدرچین ها را دارید باید یک جیره غذایی کامل برای آنها در نظر بگیرید تا انواع ویتامین ها و مواد معدنی را دارا باشد و هم چنین مقدار پروتئین بیشتری داشته باشد. در مورد بلدرچین های تخم گذار باید توجه کنید که در جیره غذایی آنها مقدار زیادی کلسیم و پروتئین وجود داشته باشد، چون به دلیل تخم گذاری بدشان به کلسیم بیشتری احتیاج پیدا می کند.

باید روزانه سه مرتبه بلدرچین ها را تغذیه کنید و هر بار به اندازه 10 گرم دان برای هر پرنده در نظر بگیرید. یعنی هر بلدرچین روزانه 30 گرم دان مصرف می کند.

 سایز آسیاب دان بسیار اهمیت دارد دان های آردی باعث ایجاد غبار شده و علاوه بر پرت شدن باعث بیماری های تنفسی می شود و قطعات خیلی بزرگ توسط بلدرچین ها برداشته نمی شوند و ترکیب فرمول دان در هنگام دریافت دان توسط پرنده تغییر می کند.

چنانچه از دان پلیت شده استفاده می کنید از پلیت های سایز** استفاده شود. توصیه ما استفاده از دان پلیت هست دان پلیت باعث می شود تا تمام اقلام داخل دان را بلدرچین دریافت کند. همچنین میزان پرت دان به حداقل ممکن کاهش پیدا می کند. دقیقا این اختلاف 4 گرمی بین 28 تا 32 گرم برای همین مورد مطرح شده، مزارعی که از دان آسیابی پودری استفاده میکنند برای آنکه مقداری از دان به بیرون از دانخوری ها و یا به صورت گرد و غبار داخل سالن منتشر می شود باید مقدار بیشتری دان در اختیار پرنده قرار دهند.

توزیع دان در اکثر قفس های پرورش بلدرچین تخمگذار به صورت دستی در دانخوری های نصب شده جلوی قفس که به صورت تراف قرار دارند انجام می شود. برای توزیع دقیق دان و جلوگیری از خسارات احتمالی وارده مسئول مزرعه باید کارگر توزیع کننده دان را نسبت به موارد زیر آموزش دهد.

1- محاسبه دقیق مقدار دان به تعداد پرنده، و تهیه یک پیمانه مناسب

برای اینکار ابتدا باید در نظر بگیریم که هر یک متر از طول دانخوری در اختیار چند پرنده قرار دارد. (مثلا 25 پرنده) سپس میزان دان مورد نیاز (حدود 30 گرم ) برای یک روز را در تعداد پرنده ضرب میکینم ( 30گرم * 25 پرنده =750 گرم) حال مشخص میکنیم چند بار در روز قرار است به بلدرچین ها دان توزیع کنیم که معمولا 2 بار در روز می باشد. حال میزان دان مصرفی یک روز را تقسیم بر تعداد دفعات دان ریزی میکنیم ( 750 گرم / 2 بار توزیع دان = 375 گرم ). حال یک پیمانه تهیه میکنیم 375 گرم دان بیشتر داخل آن جا نشود.

2– توزیع یک نواخت دان برای یک متر طول از دانخور تراف

دقت شود تا دان به صورت تجمعی در یک نقطه قرار نگیرد.

3دقت در تعداد پرنده هر قفس

چنانچه یک قفس دارای تلفات بود و تعداد بلدرچین کمتری داشت باید علامت گذاری شود تا دان زیاد دریافت نکند. برای جلوگیری از این کار بهتر است یک باکس از قفس های سالن را قراردهید برای جبران تلفات ها و همیشه کسری بلدرچین ناشی از تلفات به سرعت از این باکس جبران شود و همین یک قفس تعداد بلدرچین کمتری داشته باشد. دریافت اضافه دان حتی جزئی باعث ایجاد چاقی و بروز بیماری پرولاپس (پیچ خوردگی روده)می شود و بلدرچین با ظاهر کاملا سالم و درشت دچار مرگ و میر می شود.

 

بلدرچین تخم گذار را نگه دارید

بلدرچین های سالم را برای تخم گذاری انتخاب کنید. فرقی ندارد که شما بلدرچین ها را از دسته خود یا از سایر پرورش دهندگان بلدرچین انتخاب می کنید، سالم ترین بلدرچینی که می بینید یا پیدا می کنید را انتخاب کنید. بلدرچینی سالم خواهد بود که خصوصیات زیر را داشته باشد :

سرزنده ، بازی گوش ، کمی کنجکاو و محتاط باشد.
• رفتار های مانند خوردن، نوک زدن به غذا و حشرات موجود در اطراف را داشته باشد.
• آب نوشیدن ، نباید همیشه اب بنوشد ولی باید گاهی اب نوشیدن آن ها را ببینید.
• در فضای باز ، بلدرچین های که اصولاً در گوشه ها جمع می شوند اغلب یا مریض هستند یا سردشان است.

  • سر یا نوک بعضی از بلدرچین ها سالم نیست و نمیتوانند پایین را ببینند.نباید در گوشه ای بنشینند یا سردشان است یا بطور جدی مریض هستند.
  • آنها نباید نفس نفس کنند یا به حد زیادی احساس گرما میکنند یا تشنه هستند.چشم آنها باید تمیز و روشن باشد.چشم ناخوش ، افتاده یا ابری میشود.
  • آنها نباید بدن بدون مو داشته باشند این بدان معناست که آنها استرس دارند.
  • نباید کنه روی آنها باشد.این بدان معنی است که شما قفس را تمیز نگه نمیدارید.کنه ها به عنوان موجودات سیاه و سفید در اطراف بدن و سر بلدرچین دیده میشوند.
  • آنها نباید خواب آلود بنظر برسند یا فقط بخوابند:بلدرچین در زمان بیداریش باید پر جنب و جوش باشد.مگر هنگام شب و یا وقتی که قفس خیلی تاریک است.
  • آنها باید هوشیار و محتاط باشند.بلدرچین با ید به حرکات ناگهانی عکس العمل نشان داده و در عین حال کاملا کنجکاو باشد.اما اگر بلدرچین اهلی باشد امکاندارد عکس العمل نشان ندهد.

 

نرخ نگهداری بلدرچین نر به ماده

یک بلدرچین مذکر را با ۲ تا حداکثر ۵ بلدرچین مؤنث نگه دارید. پنج بلدرچین مؤنث حداکثر تعدای است که باید با یک بلدرچین مذکر نگهداری شود. ولی شما باید حداقل یک بلدرچین مذکر را در هر قفس نگه دارید تا تخم ها را بارور کنند.
در فضاهای کوچک پرورش بلدرچین در قفس های کوچک بیش از یک بلدرچین مذکر را در یک لانه ( قفس ) نگه ندارید. انها بخاطره بلدرچین های مؤنث با هم درگیر خواهند شد و همدیگر را خواهند کشت. بلدرچین های مرد را از هم جدا کنید تا با هم دعوا نکنند.

 

تخم‌گذاری بلدرچین

بلدرچین‌ها تخم زیادی تولید می‌کنند. بلدرچین ماده ۲۶۰ عدد تخم در اولین سال تخم‌گذاری خود می‌گذارد روی همین اصل بلدرچین‌ها جزو پرندگان کثیر تخم هستند. بلدرچین ماده درحدود سن ۵۰ روزگی به اوج تولید تخم می‌رسد. تاریخ نگهداری تخم بلدرچین بسته به شرایط نگهداری تا یک ماه می‌باشد. با رعایت نکات بهداشتی ۹۰ درصد بلدرچین‌ها هر روز تخم خواهند گذاشت.

 

بلدرچین‌ها حدود ۷۰ درصد تخم‌ها را در ساعات بعد از ظهر می‌گذارند. بلدرچین ماده پس از یک دوره تخم‌گذاری کرچ شده و روی تخم‌ها می‌خوابد. تخم‌ها معمولا پس از ۱۸ روز به جوجه تبدیل می‌شوند. هر بلدرچین ماده می‌تواند روی حدود ۱۰ عدد تخم بخوابد. به شرط مساعد بودن شرایط محیطی حدود ۷۵ و ۸۰ درصد تخم‌ها به جوجه تبدیل می‌شود. پرنده ماده در دوران جوجه‌کشی طبیعی بلدرچین به خوبی از تخم‌ها مراقبت کرده و آن‌ها را هر چند ساعت یک بار می‌چرخاند. اولین جوجه‌های بلدرچین در روز ۱۸ پوسته تخم را شکسته و از تخم خارج می‌شوند، و بقیه آن‌ها احتمالا روز بعد از تخم خارج شوند.
جوجه‌های متولد شده بسیار ضعیف بوده و نیاز به مراقبت مادر دارند. وزن جوجه بلدرچین‌ها هنگام خروج از تخم حدود ۶ تا ۷ گرم است.
جوجه‌ها در بدو تولد دارای رنگ قهوه‌ای با نوارهای زرد هستند. بلدرچین‌های ماده در ساعات اولیه خروج جوجه‌ها از تخم وظیفه خشک کردن آن‌ها را برعهده  داشته و تا چند ساعت جوجه‌ها را در زیر پر و بال خود می‌گیرند. مراقبت از جوجه ها معمولا تا ۲ یا ۳ هفته پس از تولد ادامه می‌یابد.

 

هچ و جوجه گیری از بلدرچین

در صورتی که به صورت  طبیعی از بلدرچین جوجه کشی نمودید ، بگذارید بلدرچین ها خودشان جوجه گیری کنند. به تخم ها دست نزنید مگر در صورت لزوم ، چون ممکن است بلدرچین ان را دور بیندازد. شاید ببینید که تخم ها به صورت جدا از هم قرار دارند ، رهایشان کنید ، بلدرچین های شما انها را قبل نشست رویشان جمع خواهند کرد . بین ۱۷ تا ۲۱ روز یا حتی بیشتر طول خواهد کشید که بعد از نشستن بلدرچین روی تخم ها ، جوجه ها از انها خارج شوند.

بعد از نشستن ۱۷ روز روی تخم ها به بلدرچین های خود بیشتر سر بزنید . در روز ۱۷ ام تخم ها نزدیک به مرحله هچ خواهند شد.بلدرچین مؤنث و تخم هایش را از دسته جدا کنید . دیگر بلدرچین ها به ویژه مذکر ها به تخم ها حمله خواهند کرد یا نوک خواهند زد ، که باعث صدمات جدی خواهند شد . انها را در جای گرم و قابل خواب همراه با غذا و اب بگذارید . اگر در محیطی سرد زندگی می کنید ، گذاشتن یک لامپ گرما در نظر بگیرید ، در غیر این صورت بلدرچین ماده تخم های خود را به صورت طبیعی گرم خواهد کرد.

نگه داشتم بلدرچین مذکر با جوجه ها و بلدرچین مؤنث را در نظر بگیرید. البته اگر به نظر پدر خوبی بیاید و به جوجه ها نوک نزند یا اذیت نکند . او شاید به بلدرچین ماده در نگه داری جوجه ها کمک کند.

 

جدا کردن بلدرچین ماده به همراه تخم هایش

بلدرچین مؤنث و تخم هایش را از دسته جدا کنید. دیگر بلدرچین ها به ویژه مذکر ها به تخم ها حمله خواهند کرد یا نوک خواهند زد، که باعث صدمات جدی خواهند شد. انها را در جای گرم و قابل خواب همراه با غذا و اب بگذارید. اگر در محیطی سرد زندگی می کنید، گذاشتن یک لامپ گرما ( لامپ مادر مصنوعی ) در نظر بگیرید، در غیر این صورت بلدرچین ماده تخم های خود را به صورت طبیعی گرم خواهد کرد. البته می توانید نگه داشتن بلدرچین مذکر با جوجه ها و بلدرچین مؤنث را در نظر بگیرید. البته اگر به نظر پدر خوبی بیاید و به جوجه ها نوک نزند یا اذیت نکند. او شاید به بلدرچین ماده در نگه داری جوجه ها کمک کند.

 

این مطلب را از دست ندهید:بیماری برونشیت طیور

 

تعین جنسیت بلدرچین در شش هفتگی

جنسیت جوجه ها را وقتی شش هفته ایی هستند تعیین کنید. راه های زیادی برای تعیین جنسیت یک بلدرچین وجود دارد. اگر شما قصد فروش بلدرچین های خود را دارید ، خریدار ها ترجیح می دهند بلدرچین هایی را بخرند که تعیین جنسیت شده اند و به راحتی می توان روی انها قیمت گذاشت. بعضی از روش ها به شرح زیر اند:

  • تشخیس جنسیت از طریق مخرج : این یکی از دقیق ترین روش ها ی تعیین جنسیت است. اگر به ارامی بالای سوراخ مخرج را فشار دهید متوجه یک جای گود خواهید شد که کف سفیدی از ان خارج می شود.در این صورت بلدرچین شما مذکر است ، در غیر اینصورت بلدرچین شما مؤنث است

جوجه ها را بعد از شش هفته جدا کنید. تا این موقع شما خواهید فهمید کدام ها مذکر و کدام ها مؤنث هستند. چند پیشنهاد جهت جدا کردن جوجه ها :

  • مذکر ها را جدا نگه دارید تا از درگیری جلوگیری شود.
  • بلدرچین ها را به صورت جفت نگه دارید تا احساس تنهایی نکنند.
  • سعی کنید همه ی بلدرچین ها را با هم نگه دارید ( مگر اینکه انها مذکر باشند ) تا سروصدا کاهش یابد. بعضی از بلدرچین ها همدیگر را صدا می زنند اگر از هم دور باشند.
  • سعی کنید از اضافه کردن بلدرچین جدید به دسته قدیمی جلوگیری کنید. قدیمی ها به دنبال جدید ها می افتند زیرا فکر می کنن که بلدرچین های جدید به دسته تجاوز کرده اند و دشمن محسوب می شوند. ولی اگر قصد اضافه کردن بلدرچین جدید به دسته قدیمی را دارید ، ان را مدیریت کنید.
  • به پر های بلدرچین خود نگاه کنید. مذکر ها معمولاً رنگ های روشن تری اطراف گردن و سر خود دارند ، درحالیکه مؤنث ها رنگ واضح و تندی بسته به نژادشان دارند. شما همچنین می توانید به سینه بلدرچین های خود نگاه کنید ، مذکر های نژاد معمولی رنگ زنگ زده دارند.
  • رفتار های بلدرچین های خود را مشاهده کنید. مذکر ها معمولاً وحشی تر از مؤنث ها هستند، و مذکر هایی که به دنبال برتری هستند ، مذکر های دیگر را دنبال خواهند کرد و با انان درگیر خواهند شد.
  • به بلدرچین خود گوش دهید ، مذکر هایی مانند کُترنیکس زیاد صدا می دهند ولی مؤنث ها نه. اما اگر بلدرچین باتن ذاشته باشید ، مؤنث ها نیز به هنگام فرا خواندن جوجه ها صدا در می آورند.
  • بلدرچین های خود را در فصل تولید مثل نظارت کنید. مذکر ها روی مؤنث ها قرار می گیرند و در هنگام جفت گیری گردن مؤنث را با نوک نگه می دارند. بلدرچین های مؤنث بخاطره جفت گیری ممکن است تعدادی از پر های خو د را از دست بدهند.

سلامت بلدرچین را زیر نظر داشته باشید

اگر به نظرتان میرسد که حرکات بلدرچین شما غیر معمول است و یا غذا نمیخورد پس در نتیجه بلدرچین شما مریض است.اگر توانستید بلدرچین را حتما به دامپزشک ببرید و یا مشکلات کوچک را خودتان هم میتوانید حل کنید.مثلا:اگر بلدرچین شما بدون حرکت در گوشه ای نشسته باشد نشان آنست که یا سردش شده یاهم بیمار است.اگر بیمار است آنرا به دامپزشک ببرید و اگر سردش است آن را به یک مکان گرم انتقال دهید.اتلق باید کاملا گرم باشد.در همان جعبه غذا و آب بگذارید تا بلدرچین به حالت قبلی خود یعنی پر جنب و جوش شدن برگردد.باید چند روز تحت مراقبت خود نگه دارید بعد به قفس انتقال دهید.

  • بلدرچین شما دارای کنه شده است:محوطه ای که بلدرچین در آنجا زندگی میکند باید به طور مداوم تمیز کنید.برای درمان این درد به بلدرچین اجازه دهید در گردوغبار حمام کند و یا پودر کنه خریده و ه او بزنید تا بلدرچین از شر آنها خلاص شود.
  • بلدرچین شما مصدوم شده است:این بیماری محسوب نمیشود اما آن را جدی بگیرید.بلدرچین را در این مواقع باید در جای امنی نگه دارید تا مصدومیت او بطور کامل بهبود یابد.اگر چند روز تحت نظرتان باشد بعد میتوانید به محل قبلی اش بازگردانید.
  • بلدرچین شما بیش از حد احساس گرما میکند:شما میتوانید با انتقال او به یک محیط سرد و یا دور کردن از نور خورشید این درد او را درمان کنید.

 

بیماری های بلدرچین ها عبارتند از:

بیماری مارک: این بیماری عصبی می باشد و باعث فلج شدن گردن و بال ها و پا می شود که واکسیناسیون آن در سن ۲۰ روزگی و با تزریق در ناحیه گردن تزریق می شود.

بیماری نیوکاسل: این بیماری موجب آبریزش بینی، نفس نفس زدن، تنفس با منقار باز، بی اشتهایی و … می شود، واکسن این بیماری همزمان با واکسن مارک به صورت قطره چشمی انجام می شود و پس از آن با فاصله زمانی سه ماهه به صورت اسپری در چشم پرنده پاشیده می شود.

بیماری آنفولانزا: این بیماری مجاری تنفسی پرنده را درگیر می کند و در برخی موارد شدید بینی پرنده پر از مواد پنیری می شود، آبریزش از چشم ها و کبودی سر و صورت از دیگر علایم این بیماری می باشد.

– آبله: از علایم این بیماری بروز تاول هایی بر روی پلک، تاج و سایر نقاط بدون پر پرنده می باشد. ورم پرده چشم، تجمع مواد پنیری در پلک چشم از دیگر علایم بیماری می باشد. واکسن این بیماری در سن 6 الی 8 هفتگی مصرف می شود.

سایر بیماری هایی که ممکن است هنگام پرورش بلدرچین در خانه پرنده را درگیر خود نماید شامل: کوکسیدیوز، کانی بالیسم، سالمونلا، ورم روده ای قرحه ای و برونشیت و پیلاپس می باشد.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *