پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
پورتال جامع اطلاع رسانی دام، طیور و آبزیان
بیماری نیوکاسل پرندگان

علائم بیماری نیوکاسل در پرندگان

نیوکاسل یکی از بیماری‌هایی است که پرندگان به آن مبتلا می‌شوند و می‌تواند باعث مرگ آن‌ها شود. ازآنجایی‌که این بیماری سبب مرگ خواهد شد، ضررهای زیادی هم برای صاحبان مشاغل به دنبال خواهد داشت. ازاین‌رو در ادامه علائم بیماری نیوکاسل را شرح می‌دهیم تا با اطلاع از آن بتوانید از ضررهای زیاد جلوگیری کنید.

علائم بیماری نیوکاسل

علائم بیماری نیوکاسل

قبل از اینکه علائم رایج بیماری نیوکاسل را شرح دهیم، باید به یک موضوع بسیار مهم دقت داشته باشید. علائم این بیماری متناسب با نوع پرنده، سن آن، سیستم ایمنی پرنده، نوع ویروسی که در پرنده وجود دارد و… متفاوت خواهد بود. به همین دلیل در ادامه اصلی‌ترین علائم این بیماری را توضیح می‌دهیم.

  • فلج شدن پرنده

در بسیاری از موارد، هنگامی‌که پرنده به این بیماری مبتلا می‌شود، نمی‌تواند به‌خوبی راه برود. اندام‌های مختلفی از پرنده ممکن است دچار این مشکل شود.

  • علائم عصبی

یکی از علائم اصلی بیماری نیوکاسل در پرندگان عدم تعادل است. آن‌ها دچار لرزش در قسمت بال‌ها، پاها می‌شوند و به‌سختی می‌توانند تعادل خود را حفظ کنند. معمولاً گردن پرنده کمی کج می‌شود و شروع به چرخیدن به دور خود می‌کند.

  • علائم تنفسی

پرندگان هم مشکلات تنفسی خواهند داشت. اگر پرنده مدت زمان زیادی دهان خود را باز نگه می‌دارد، یعنی با دهان نفس می‌کشد و مشکل دارد. در بعضی از موارد شاهد له‌له زدن پرنده هستیم، بدون آنکه تشنه باشد. این علائم همگی مشکلات تنفسی هستند که نشان از وجود بیماری نیوکاسل در پرندگان است.

  • مشکلات گوارشی

پرندگان هم مشکلات گوارشی خواهند داشت. مدفوع پرندگان معمولاً شکل خاصی دارد، هنگامی‌که رنگ آن سبز و آبکی باشد، احتمال ابتلا به بیماری نیوکاسل وجود دارد.

  • بی اشتهایی

اگر پرندگان اشتهایی برای خوردن دانه و آب نداشته باشند، مریض هستند. یکی از علائم بیماری نیوکاسل که باید به‌طورجدی به آن رسیدگی شود، همین بی‌اشتهایی است. دانه نخوردن در پرندگان باعث می‌شود که به‌مرور زمان از بین بروند.

  • کاهش تعداد تخم‌ها

این نشانه بیشتر در پرندگانی مثل مرغ خود را نشان می‌دهد. مرغ‌ها در صورت ابتلا به بیماری نیوکاسل، تعداد کمی تخم می‌گذارند. البته تخم نگذاشتن، می‌تواند نشان از بیماری‌های دیگری هم باشد. به همین دلیل نمی‌توان با توجه به یک نشانه بیماری نیوکاسل را تشخیص داد.

علت ابتلا به بیماری نیوکاسل در پرندگان

بعد از آنکه علائم بیماری نیوکاسل را توضیح دادیم، حالا یک سؤال بسیار مهم وجود خواهد داشت، علت ابتلا به این بیماری چه چیزهایی است. در ابتدا باید بگوییم که عامل بیماری نیوکاسل یک ویروس است. این ویروس از طرق مختلفی می‌تواند شیوع پیدا کند.

یکی از راه‌های انتقال ویروس نیوکاسل، پرنده‌های وحشی هستند. این پرنده‌ها در فضاهای آزاد زندگی می‌کنند که هیچ مدیریتی بر روی سرما، گرما و غذاهای آن‌ها وجود ندارد. پرنده‌های پرورشی در فضایی مدیریت شده رشد می‌کنند و معمولاً به‌طور عادی از ویروس‌های بیماری‌زا به دور هستند.

راه دیگر انتقال ویروس و بروز علائم بیماری نیوکاسل، ارتباط مستقیم است. مثلاً اگر یک پرنده آلوده به بیماری، در کنار دیگر پرندگان سالم، تغذیه کند، احتمال انتقال بیماری وجود خواهد داشت. دقت کنید که انسان نمی‌تواند بیماری نیوکاسل را به پرنده خاصی انتقال دهد. به همین دلیل نگرانی خاصی بابت این موضوع نداشته باشید.

علائم بیماری نیوکاسل

جلوگیری از بیماری نیوکاسل در پرندگان

تابه‌حال همه ما شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. در برابر بیماری نیوکاسل هم همین روش را در پیش بگیرید که بهترین جواب را به شما می‌دهد. شما می‌تواند در زمان خاصی پرندگان خود را واکسینه کنید. واکسن زدن باعث می‌شود که پرنده در مقابل ویروس بیماری نیوکاسل مقاومت کند.

در صورت واکسن زدن، علائم بیماری نیوکاسل کاهش بسیار چشمگیری دارد. این واکسن هم می‌تواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند و هم علائم بیماری را به‌شدت کاهش می‌دهد. در این صورت پرنده بعد از ابتلا به بیماری می‌تواند بعد از مدت کوتاهی باز هم سلامت خود را به دست آورد.

دقت داشته باشید که در حالت عادی علائم بیماری نیوکاسل سبب مرگ پرنده می‌شود و خسارت‌های زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که هزینه واکسینه کردن پرنده‌ها کمتر است. یعنی از لحاظ مالی و اقتصادی هم واکسن زدن پرندگان به نفع شما خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم که این کار را جدی بگیرید و حتماً در برنامه خود قرار بدهید.

این مطلب را از دست ندهید : درمان نیوکاسل پرندگان

علائم بیماری نیوکاسل برای انسان‌ها

یکسری بیماری‌های خاص وجود دارد که بین انسان و بعضی از پرندگان یا دام‌ها مشترک است. در این حالت اگر انسان‌ها در کنار دام یا پرنده آلوده باشند، به این بیماری مبتلا می‌شوند. در صورت تغذیه از پرنده مبتلا به بیماری هم به آن بیماری خاص مبتلا خواهند شد.

در رابطه با بیماری نیوکاسل در پرندگان باید بگوییم که این ویروس و بیماری برای انسان‌ها مشکل‌ساز نخواهد بود. بیماری نیوکاسل فقط مخصوص پرندگان است و انسان‌ها به آن مبتلا نمی‌شوند. پیشنهاد می‌دهیم که نگران نباشید و در صورت ابتلای پرندگان خود، سریعاً به فکر درمان آن‌ها باشید.

اگرچه پرنده مبتلا به نیوکاسل، نمی‌تواند انسان را مبتلا کند، اما گاهی انسان‌ها می‌توانند سبب ابتلای پرندگان به نیوکاسل را فراهم کنند. مثلاً از ظرف غذا یا آب یک پرنده مبتلا به این بیماری، به پرندگان دیگر آب و دانه بدهید. در مواردی هم اگر پرنده‌ای را بدون معاینه کردن و واکسن زدن به جمع پرندگان خود اضافه کنید، احتمال ابتلا به این بیماری وجود خواهد داشت. زیرا در این حالت از سلامت پرنده هیچ اطلاعی ندارید. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم که مراقب باشید تا ناخواسته سبب بروز یک مشکل نشوید.

علائم بیماری نیوکاسل

نتیجه گیری

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در رابطه با علائم بیماری نیوکاسل اطلاعاتی را بیان کنیم. در ابتدا علائم این بیماری را شرح دادیم. همان‌طور که گفتیم این علائم در هر پرنده‌ای (متناسب با یکسری عوامل که به آن اشاره داشتیم) می‌تواند با پرنده دیگر متفاوت باشد.

در ادامه گفتیم که بهترین روش جلوگیری از بیماری نیوکاسل در پرندگان، واکسینه شدن آن‌هاست. این کار هزینه زیادی را برای شما نخواهد داشت اما از خسارت‌های زیاد، جلوگیری می‌کند. در ادامه اطلاعاتی در مورد بیماری نیوکاسل و انسان‌ها بیان کردیم. هر سؤال دیگری در مورد این موضوع دارید، با ما در میان بگذارید.

شما در پورتال جامع دامیاری میتوانید بهترین دامپزشکان و انواع دارو های موجود در حوزه بیماری های طیور را جستجو کنید و در نهایت بهترین انتخاب را برای کسب و کار خود در صورت بروز مشکلات انجام دهید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط